Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

John Boyne - De jongen in de gestreepte pyjama (vanaf 14 jr)

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10972 door marjo
Ik zou zeggen: voor iedereen boven de 12. Het is net zo goed een aanrader voor volwassenen.

Prachtig geschreven, maar een schokkend verhaal. Ik kan veel hebben, maar die laatste pagina's..toen ik het zag aankomen, dat was toch wel doorbijten.

Lees verder, klik hier www.leestafel.info/-john-boyne-13-15-jr

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10978 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
ja ik heb van meerdere mensen gehoord dat het aangrijpend was maar ook dat ze bepaalde zaken een beetje onwaarschijnlijk vonden.

Dat ze zich niet konden voorstellen dat het jongetje niets begreep.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #10983 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat jochie begreep veel meer dan je denkt. Maar natuurlijk is het anders dan wanneer een kind van nu dat allemaal meegemaakt zou hebben. Ik vond het wel geloofwaardig, grotendeels wel.

Hij blijft het hele boek door Hitler de Furie noemen, duidelijk een verkeerd opgevangen woord dat dan zo in je hoofd blijft plakken. Ik heb het nog steeds met liedjes van vroeger dat ik iets heel anders onthouden heb dan dat er werkelijk gezongen wordt. En dat zou dat jongetje niet mogen? Plus dat niemand hem uitlegt hoe het zit, en er is geen krant, geen televisie, ik meen ook geen radio.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11002 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het zijn ook niet mijn woorden marjo, dat had ik gehoord van andere mensen die het boek gelezen hebben. Ik heb het zelf niet gelezen, janna2 wel maar of zij er zo over dacht weet ik niet meer.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11013 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Laat horen Janna!

19 jaren 9 maanden geleden #11029 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ik heb het boek gelezen, vond het heel indringend geschreven, het einde vond ik zelfs schokkend, met inderdaad die maar....

Het gebrek aan kennis van Bruno is hoogstonwaarschijnlijk. Een jongen van negen in Hitler-Duitsland, wiens vader notabene een hoge nazi is, zou niets weten van de Fuhrer, de jodenhaat, etc? Hij woonde daarbij ook nog eens in Berlijn, heeft ongetwijfeld de fuhrer wel eens horen spreken. Daarbij zou een jongen uit dat milieu zeker lid zijn van de Hitlerjugend en zijn zusje zou zeker bij de Bund Deutscher Madel horen. Geen twijfel mogelijk.

Als je die zaken gewoon even opzij zet blijft er een prachtig boek over, waarin het ongebrip verwoord wordt wat we allemaal voelen bij verhalen over de vernietigingskampen. En daar gaat het de schrijver volgens mij ook om. De feiten kennen we helaas maar al te goed .......

Janna

Tijd voor maken pagina: 0.498 seconden