Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

John Boyne - De jongen in de gestreepte pyjama (vanaf 14 jr)

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11083 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik weet het weer het was een boek van Bohumil Hrabal- Ik heb de koning van Engeland bediend.

www.leestafel.info/boekenarchiefGH/productssimple14.html

Je wordt er naar van als je over dit soort rassenbroedplaatsen leest, in dat boek wonen ze ook op het terrein van zo'n tehuis en het is echt idioot wat ze vragen en willen weten en hoe mensen en vooral vrouwen behandeld worden.

Bedankt janna, alweer wat geleerd!

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11092 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik heb de link gelezen, die je gaf, Janna. Ik had wel al gehoord over Levensborn, maar wist er het fijne niet van.

Eerlijk gezegd, ik ben er niet goed van, brr, je ziet daar o.a. de "naakte cijfers" het programma, enz. Achter al die cijfers schuilen mensen...

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 9 maanden geleden #11148 door bianca
Beantwoord door bianca in topic Re: bericht
Ik heb het boek vandaag in een dag uit gelezen. Ik vond het een aangrijpend verhaal met een verschrikkelijk einde.

Ik vond het wel ongeloofwaardig overkomen dat Bruno helemaal niets wist wat er om hem heen gebeurde. Maar dat stoorde niet. Een boek die je niet gauw vergeet.

Mijn website over bookcrossing

www.bi-sa.nl/
Laatst bewerkt doorbianca.

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18722 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht
Tja, ik heb het boek vanavond ademloos uitgelezen. Ik kan me de naïeviteit van Bruno, zoals hier geschetst, toch wel voorstellen. Temeer omdat je ondanks het feit dat zijn vader een felle nazi is, je niet de indruk krijgt in het boek dat hij, noch zijn moeder, zich veel aan Bruno en zijn zus gelegen laten liggen. Ondanks lichte protesten van moeder is de carrière van vader het enige dat telt.

Wat ik heel logisch vond waren de verbanden die hij legt tussen zijn leventje en het leventje van Shmuel: allebei van huis en haard verdreven, alleen om verschillende redenen. En je voelt toch ook wel de dreiging wanneer hij besluit thuis toch maar niets te vertellen over zijn kennismaking met Shmuel... Het boek werkt toe naar een heel voorstelbaar maar gruwelijk plot.

Wat ik wel jammer vond was het laatste hoofdstuk van het boek; dat had van mij niet beschreven hoeven te worden. Voor mij doet dit afbreuk aan de kracht van het boek. Wat kan het mij schelen hoe het verder gaat met de vader en moeder van Bruno?
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18723 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Vinden jullie dit een kinderboek? Of is het toch meer voor volwassenen?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18724 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht

Dettie schreef : Vinden jullie dit een kinderboek? Of is het toch meer voor volwassenen?

Dettie

Ik vind het absoluut GEEN kinderboek. De taal en de inhoud zijn zodanig dat een kind, zeker een jong kind, geen flauw idee heeft waar het over gaat. Je moet toch wel *iets* weten van de Tweede Wereldoorlog en snappen waar de Furie en Oudwis voor staan, wil je het boek goed kunnen begrijpen. Kan de jeugd van tegenwoordig dat nog? Ik durf hier niet volmondig ja op te zeggen....
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Tijd voor maken pagina: 0.474 seconden