Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Martin Schmitz-Kuhl & Anke Kuhl - Alle kinderen Een ABC van gemene versjes 4+

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79028 door dettie
ja precies dat bedoelde ik. Kinderen leren misschien door dit soort boekjes onderscheid te maken.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

9 jaren 7 maanden geleden #79030 door
Hoeveel volwassenen genieten er niet van Laurel en Hardy en andere komische films? Veel van die humor komt toch neer op leedvermaak. Zelfs programma's als Bananasplit en dergelijke drijven uiteindelijk op leedvermaak. Er wordt iemand voor de gek gehouden en daar lachen we dan om. In zekere zin vind ik dat dan erger, want deze mensen hebben er niet om gevraagd, terwijl het leedvermaak in komische films en series uiteindelijk alleen maar fictieve figuren betreft, hoewel dat misschien ook wel eens tot echte schade leidt. Zie Andrew Sachs, die pas is overleden, in 'Falwty Towers', die zelfs wel eens een hersenschudding heeft opgelopen.

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79031 door marjo
Als mensen echt negatief leedvermaak hebben hebben ze - denk ik -niet goed geleerd wat de gebeurtenis waar je om lacht met de ander doet. Misschien leren kinderen dat met een boekje als dit.

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79034 door dettie
ja precies Marjo.

Dettie

9 jaren 7 maanden geleden #79038 door
Is dat zo? Zouden dan alle liefhebbers van komische films, waarin de hoofdpersonen elkaar vervelende dingen aandoen, zie Laurel en Hardy, dan geen gevoel hebben? Ik denk dat mensen en dus ook kinderen juist leren het absurde van het een en ander inzien. Er zit altijd een verschil tussen fictie en de realiteit. Ik mag ook aannemen dat de meeste mensen het dagelijks leven en de liefde niet zien in het referentiekader van een bouquetreeks-boekje of een verhaal van Barbara Cartland. Er is een verschil tussen fictie en realiteit. En dat zal zo'n kinderboekje ook duidelijk maken.

Wat bijvoorbeeld te denken van de kinderboeken van Roald Dahl? Daar zitten toch ook wel de nodige gruwelen in.

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79041 door dettie
Ik denk dat we over twee verschillende dingen praten Renate.

1. Het boekje en wat daarin staat, of dat wel of niet geschikt is voor kinderen

2. Gevoel voor humor in het algemeen en wat is humor en is alle humor toelaatbaar. Is het nog humor als mensen elkaar vervelende dingen aandoen? of als de grappen ten koste van andere mensen gaan? Ik denk dat jij het over nr 2 hebt. Bij Laurel en Hardy weet je overigens dat het spel is en dat ze vaak zelf de dupe zijn van hun grappen. Charley Chaplin was ook humor maar dan wel met een boodschap Clockwork orange was een waarschuwing tegen de maatschappij die steeds meer leunde op machines totdat de mensen zelf bijna een radertje in het geheel worden.

Maar dat is een andere discussie. We hebben het nu over het boekje en of het wel of niet aanvaardbaar is wat er in staat. Je weet niet hoe kinderen het op zullen vatten of ze begrijpen dat het vrij grove humor is. Of dat ze het alleen als reuze komisch zien en er verder niets bij denken.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.627 seconden