Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Martin Schmitz-Kuhl & Anke Kuhl - Alle kinderen Een ABC van gemene versjes 4+

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79004 door dettie
Alle kinderen zijn gek op Pirania's

Behalve Agaat, die in het badje staat.

We zien hierbij een afbeelding van alle kinderen die gezellig aan de rand van een vierkante vijver staan. Ze wijzen naar de visjes in het water, het zijn piarania's met heel scherpe tandjes. In dat water staat Agaat...

Lees verder www.leestafel.info/martin-schmitz-kuhl-a-anke-kuhl

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79006 door Annemarie
De titel past wel erg goed bij het boek. Wat een leedvermaak! Er zijn vast kinderen die het grappig vinden. Zelf weet ik eigenlijk nog niet helemaal zeker of ik het wel leuk vind.

<t></t>

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79008 door dettie
Ik twijfel ook, ik denk dat het van het gevoel voor humor afhangt. Het ene kind zal het allemaal waarschijnlijk gniffelend lezen, het andere kind zal mogelijk toch wel een beetje aangrijpend (niet het goede woord maar kom even niet op een andere woord) vinden.

Persoonlijk vind ik het soms wel grof maar ja, dat vind ik, een ander zit misschien te schateren.

Dettie

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79010 door Annemarie
Ja, het zal per kind verschillen. Maar, wat vind jij... moet je het eigenlijk wel aanmoedigen dat kinderen hier om lachen?

<t></t>

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79011 door dettie
Ik vind het moeilijk Annemarie. Moet je een kind weghouden van dit soort humor?

Want het is wel zo dat er mensen zijn die deze humor hanteren en is het dan niet beter om kinderen ook daarmee in aanraking te laten komen? Een kind leert hierdoor wel zichzelf (en andere kinderen) kennen. Ze vinden het mogelijk prettig als ze zien dat er andere kinderen zijn die dit ook niet leuk vinden, of, want dat kan ook, dat er andere kinderen zijn die het ook wèl leuk vinden, dan leren ze daarmee wel de wereld kennen.

Ik vind het grof. Ik hou er niet van en weet zeker dat ik als kind dit best wel choquerend had gevonden. Maar dit soort humor bestaat dus ook. En mag je omdat jij zelf het niet prettig vindt het dan weghouden van andere kinderen?

Aanmoedigen zal ik het zeker niet, en als kinderen erom lachen zou ik voorzichtig vragen wat ze zo leuk vinden.

Het punt is dat wij met volwassen ogen kijken en kinderen zijn nog onbevangen en lachen misschien om heel andere dingen dan wij denken.

Eens kijken of ik iemand kan porren om dit boek aan kinderen voor te leggen... en dan horen wat de reacties zijn...

Dettie

Lees meer
9 jaren 7 maanden geleden #79013 door Annemarie
Geen idee eigenlijk. Misschien is het goed, misschien ook niet. Waarom zou je kinderen leren dat lachen om andermans ellende leuk is? Ik denk wel dat je gelijk hebt en dat kinderen er misschien niet zo'n punt van maken. Misschien is het voor hem gewoon een grappig/gek boekje en verder niets. Maar toch... er zijn zo veel leuke boekjes. Ik zou dan liever iets anders kiezen. Maar smaken verschillen nu eenmaal.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.753 seconden