Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerda Muller - Hoera, wij hebben een tuin! 4+

Lees meer
10 jaren 1 maand geleden #75791 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Gerda Muller - Hoera, wij hebben een tuin! 4+
:D Ik verplicht je tot niets hoor. Van mij moet je geen planten kopen hoor. Zeker als je nooit op balkon bent, is dat zonde van je geld.

Maar ik wilde alleen maar zeggen dat je niet afhankelijk bent van anderen (zoals iemand met een auto) als je iets echt graag wilt.

Het jongetje van het boek in de rolstoel wil gewoon heel graag plantjes kweken en verzorgen en zorgt er dan ook voor dat het kan. Dat is egr leuk om te zien hoe hij dat doet.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

10 jaren 1 maand geleden #75793 door
Nee, ik weet het. Het punt is uiteindelijk dat ik vrijwel overal een stimulans voor nodig heb, behalve voor lezen en naar muziek luisteren. Voor alle andere dingen heb ik een externe stimulans nodig. Ik vond planten op m'n balkon altijd leuk, ik zie ze per slot van rekening als ik uit het raam kijk, maar iedere keer als ik er aan denk, dan denk ik ook dat ik m'n geld liever niet uitgeef.

Lees meer
10 jaren 3 weken geleden #76051 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Gerda Muller - Hoera, wij hebben een tuin! 4+
Vanmiddag waren de kleuters bezig met hun moestuintje op school. Dat ziet er zo gezellig uit. Dat samen bezig zijn, maar ook de tuintjes.

Het is net als met dit boek: je wordt er enthousiast van!

Er zijn wel op- en aanmerkingen, want in dit boek gaat het duidelijk alleen over dat enthousiasmeren, en wordt het verhaaltechnische deel wat verwaarloosd. Het tijdsverloop klopt namelijk niet echt. Het is onmogelijk dat die tuin zo groeit binnen de vier seizoenen die besproken worden. Maar het gaat dus om die seizoenen, en het is niet van belang of de herfst die beschreven wordt meteen de herfst is na de zomer die beschreven wordt. Het verhaal van de kinderen loopt echter wel over dat ene jaar.

Er is geen kind die dat zal opmerken, behalve als ze de dingen willen doen die in het boek staan en er achter komen dat het niet precies zo gaat..

En ik vind het ook een beetje raar als de bovenbuurjongen wel op het tuintje past maar de planten geen water geeft! Dat is dan denk ik om te laten zien wat er gebeurt als planten geen water krijgen.

Maar de informatie is helemaal prima, en de uitvoering is prachtig.

10 jaren 2 weken geleden #76065 door
De buurjongen denkt bij oppassen misschien alleen aan opletten of er niets mis gaat (dat de planten geen rare streken uit gaan halen) en niet aan het verzorgen.

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #76067 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Gerda Muller - Hoera, wij hebben een tuin! 4+

want in dit boek gaat het duidelijk alleen over dat enthousiasmeren,

Vind je dat? Ik vind het ene heel informatief boek, wat laat zien wat er allemaal komt kijken bij tuinieren. Ook dat er dingen wel eens mis gaan, dat het niet alleen maar leuk plantjes kweken is maar ook veel werk is enz.

Het is onmogelijk dat die tuin zo groeit binnen de vier seizoenen die besproken worden

Wat kan niet Marjo? Kun je wat meer details geven?

De tuin bestond al, evenals de grote boom, alleen moest er wel heel veel aan gedaan worden. De tuin was flink verwaarloosd.

Wat de kinderen zaaiden, kon ook in een jaar groeien en bloeien. Ze kregen o.a. stekjes van een tante en bonen en dergelijke groeien ook hoog in één jaar. ook het buurjongetje gaf ze dingen voor dat seizoen.

Maar het gaat dus om die seizoenen, en het is niet van belang of de herfst die beschreven wordt meteen de herfst is na de zomer die beschreven wordt. Het verhaal van de kinderen loopt echter wel over dat ene jaar.

Het gaat naar mijn mening niet alleen om de seizoenen maar ook wat je kunt doen en wat er allemaal groeit in een tuin. Welk gereedschap je nodig hebt, wat er allemaal bij tuinieren komt kijken. Dat planten water nodig hebben enz. en het niet allemaal vanzelf gaat.

En ik vind het ook een beetje raar als de bovenbuurjongen wel op het tuintje past maar de planten geen water geeft!

Ja dat vond ik ook raar. Misschien omdat hij invalide (zit in een rolstoel) is, maar ik neem aan dat hij niet alleen woont dus wellicht hadden zijn ouders of anderen wat kunnen doen. Of had het jongetje misschien van bovenaf met een tuinslang bezig kunnen zijn.

Fettie

Lees meer
10 jaren 2 weken geleden #76076 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Gerda Muller - Hoera, wij hebben een tuin! 4+
Een informatief boek kan heel goed een kind enthousiast maken, en dat doet het dus. Dat is geen kritiek, alleen een opmerking zodat je weet dat je niet een gewoon (voorlees)verhaal moet verwachten. Het gaat echt om de informatie.

Binnen de seizoenen. Het vertelt toch echt wat je in het voorjaar doet, in de zomer en in het najaar. Als je wil zeggen dat het niet gaat om de kenmerken van seizoenen op zich, dat klopt natuurlijk. Het gaat om de tuin in dat bepaalde seizoen. Niets mis mee.

Eh, nee, zoals de planten in dit tuin groeien, dat is niet reëel. Het heeft een zeer ideaal beeld als er niets fout gaat (behalve dan een buurjongen die geen water geeft)

Het zijn alleen maar opmerkingen, geen kritiek. Of is dat voor jou hetzelfde?

Tijd voor maken pagina: 0.403 seconden