Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57014 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Marjo schreef : Ik weet het zo net nog niet, of het goed is dat er allemaal van dit soort boeken zijn. Als ze alleen gebruikt zouden worden om kinderen te helpen, dus door ervaren hulpverleners, ok, maar kinderen lezen dit ook 'zomaar', en dat vind ik eigenlijk maar niks.

Ik vind eigenlijk erger dat er boeken zijn die een sensatie-achtig verhaal van sek.sueel misbruik maken.

Dit boek is er duidelijk op gericht om kinderen te helpen, er wordt verteld wat wel normaal en wat niet normaal is wat betreft dat onderwerp. Doktertje spelen doet bijna ieder kind maar als een volwassene met een kind 'doktertje' gaat spelen dan wordt het wat anders. Ook wordt heel duidelijk aangegeven dat het niet aan het kind ligt, dat zij zich niet schuldig hoeven te voelen, dat is erg belangrijk en ook dat praten, vertellen wat er gebeurd is, is heel goed. Dat geeft weer lucht.

Er staat ook duidelijk op de kaft waar het boek over gaat, ik geloof niet dat kinderen dit zomaar lezen. En mochten ze het wel doen dan is dit wel op zo'n manier geschreven dat ze er alleen maar wijzer van worden, er is goed over nagedacht.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57016 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+
Jij zou eens wat tijd moeten doorbrengen in de schoolbibliotheek...

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57017 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Marjo schreef : Jij zou eens wat tijd moeten doorbrengen in de schoolbibliotheek...

Wat bedoel je daarmee Marjo? Ik begrijp je niet zo. Dat kinderen wel zomaar wat lezen? vertel, vertel...

Dettie

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57021 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+
Dat zeker. Kinderen zijn net zo goed als volwassenen sensatiebelust. Zoals zij dan omgaan met wat er in die boeken staat, dat vind ik niet prettig. Dat ze staan ze gniffelen en ginnegappen over een voorlichtingsboek, ok, dat hoort er bij, maar als ze op eenzelfde manier omgaan met zaken als incest, mishandeling, en er echt op uit zijn op hun leeftijdgenootjes te choqueren, daar houd ik niet van. En dat doen ze dus.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57024 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+
Ai, dat is natuurlijk zo. Kinderen kunnen heel hard zijn en snappen de gevolgen van wat ze zeggen en doen nog niet altijd. Dit soort boeken zijn misschien geschikter om in de privésfeer te lezen en niet in een schoolbieb. Of eventueel klassikaal met een kundige begeleiding. Met dit soort onderwerpen moet integer omgegaan worden. Anders kruip een schoolgenootje dat hulp nodig heeft misschien helemaal in zijn of haar schulp.

<t></t>

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #57031 door marjo
Precies.

Dus ben ik er voorzichtig mee deze boeken in de openbare kast neer te zetten.

Tijd voor maken pagina: 0.489 seconden