Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98326 door marjo
Het blijft willekeur. Vind ik. Shakespeare is literatuur, uit het westen is verbonden met de geschiedenis, Pipi is een revolutionair kinderboek. Allemaal voorbeelden die de moeite waard zijn om voor iedere generatie beschikbaar te blijven. Maar Mr Ripley?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98329 door dettie
In een artikel in de Volkskrant wordt het belang van Highsmith besproken.

o.a. "Highsmith is de eerste misdaadauteur die de lezer uitnodigt om de kant van de slechterik te kiezen. Dat doet ze goed, want Ripley is een aardige jongen en als je het verhaal leest, wil je hem aardig vinden. Met hem begint een revolutie waarmee schrijvers over de hele wereld vandaag de dag nog hun voordeel doen."

'Het baanbrekende van Ripley is dat de wending, de twist, niet komt, dat de lezer stap voor stap wordt meegenomen naar de dark side, en eenmaal daar aangekomen voelt de lezer zich daar thuis. Hoe klein en onbetekenend die stappen soms ook zijn, je wilt het lezen. Graham Greene noemde haar niet voor niets de dichter van de vrees. "

"Highsmith was de eerste in de misdaadliteratuur die brak met de machoman als hoofdpersoon en die verving voor een gay in de kast. Ze maakte eveneens als eerste korte metten met de tot dan toe bijna heilige tweedeling tussen goed en kwaad, en haalde een streep door het traditionele einde."

Hier staat het hele artikel. Highsmith is niet zomaar een thrillerauteur.

www.volkskrant.nl/cultuur-media/hoe-patr...veranderde~bdb7e4be/

Dettie.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98331 door marjo
Nou vooruit dan. Je hebt er zoveel moeite voor gedaan!

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98334 door dettie
Pfffff haha

Dettie

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98358 door marjo
Ha ha, ik kijk eens in mijn voorraad boeken: staat daar een Highsmith! En nog wel een Ripley!

'Ripley achterna' heet het. Dus die lees ik even tussendoor.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98364 door dettie
Haha nou ik ben benieuwd! Lees je het dan zonder vooroordeel? Of lukt dat niet zo goed meer nu?

Ik dacht trouwens steeds dat je al meer van Highsmith had gelezen maar nee dus.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.491 seconden