Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Patricia Highsmith - De getalenteerde meneer Ripley

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98369 door marjo
Eerlijk gezegd komt ook dit tweede boek mij bekend voor. Maar het is van 1980, echt lang geleden.

Wanneer weet je of je bevooroordeeld bent? Als het me zou tegenstaan lees ik niet verder. Maar het gaat wel lukken.

Wat opvalt is de totale afwezigheid van al die technologische snufjes die je nu in spannende boeken vindt. Er is een jongen 'kwijt'.

En dan bestaat alleen een krant, een telefoon. Niks internet of dat soort dingen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98372 door marjo
Voor het anders geïnterpreteerd wordt: het is natuurlijk een logisch gegeven dat die moderne media niet in het boek voorkomen. Het gaat me er meer om dat het mij als lezer onmiddellijk opvalt. Zegt meer over mij als lezer dus, ik ben er helemaal aan gewend dat speurders zich direct wenden tot hun telefoon of computer!

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98376 door dettie
Haha ja, het valt mij soms ook wel op in kinderboeken over vroeger, ook geen apps, facebook, telefoon, instagram etc.

Je beseft daardoor dat de wereld in heel korte tijd erg veranderd is.

Dettie

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98377 door marjo
Het einde herinnerde ik me helemaal niet meer, dus toch nog een verrassing! Maar geen verslag.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98379 door dettie
Marjo schreef: Wanneer weet je of je bevooroordeeld bent?

Je bent bevooroordeeld als je aan een boek begint en er vanuit gaat dat het van die schrijver toch niets zal zijn of

juist denkt dat het boek van die schrijver goed is want al zijn/haar boeken zijn goed.

Of, je kunt denken n.a.v. de cover of flaptekst het zal vast niets zijn.

Je kan zelfs door een recensent beïnvloed raken, als hij/zij zegt dat het goed is dan zal het wel goed zijn etc.

En zo kunnen er een heleboel vooroordelen bestaan.

Dettie

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98380 door marjo
Ja, dus ben je altijd bevooroordeeld. En daarom probeer ik zo weinig mogelijk te weten van een boek, lees ik geen flap, en zo min mogelijk tevoren waar het over gaat. En als dat toch moet dan zo ver van tevoren dat ik het niet meer weet.

In dit geval was het niet te voorkomen omdat ik over het eerste boek gelezen heb. En omdat ik herkenning had bij het lezen. Maar dan nog hoeft bevooroordeeld zijn niet te betekenen dat je een boek al bij voorbaat afkeurt.

Tijd voor maken pagina: 0.466 seconden