Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

C.S. Lewis - De kronieken van Narnia (het betoverde land)

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12284 door Inge
Ik ben begonnen met de kronieken. "Het onverwachte antwoord" laat ik maar even voor wat het was (is). Ik zit nu een 70-tal bladzijden ver en er is al 1 ding waar ik me in erger: Volgens het verhaal zijn we ergens in 1800 - 1900? want ze rijden nog met koetsen maar toch komt het woord euro er al 2 keer in voor (blz. 43: "Die jurken kosten stuk voor stuk wel duizend euro, blz. 71: "En ik heb niet meer dan een euro op zak"). Wat ik ook niet begrijp hoe men in Londen over guldens kan praten (blz. 66: "Leen me eens vijftig guldens of zo").

Ik heb direct gekeken van welk jaar mijn boek is: derde druk 2006. Vertaalt door Madeleine van den Bovenkamp-Gordeau.

Ik zal er het boek niet voor laten maar ik vind het onconsequent zijn van de valuta best vervelend. Konden ze niet gewoon over ponden praten? Zelfs kinderen kunnen dat best opzoeken dat er in die tijd in engeland met ponden betaalt werd om niet te zeggen nog betaalt wordt want in Groot Britannië betaal je nog altijd met pond sterling.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12293 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Zijn we helemaal een ander boek aan het lezen? In mijn exemplaar, toch ook vertaald door diezelfde Madeleine komt helemaal geen geld voor. Ik heb ook geen idee of ze in Londen zijn..en koetsen? Geld? niks van gelezen..

Dit boek is vaak opnieuw uitgegeven, in andere vormen ook nog..Dus welk boek lezen we nu?

Ik heb hier dus ook een vertaling van Madeleine van den Bovenkamp. Het is de filmeditie, met foto's. De titel is kort maar krachtig "narnia" met als ondertitel "de leeuw, de heks en de kleerkast".

Ik heb het uit, en ik heb begrepen dat dit in ieder geval het eerste boek is van de kronieken.

Welk boek lees jij nu Inge?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12297 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Ik lees de kronieken van Narnia. Er komen 7 verhalen in voor, samen 1184 blz.. Ik heb net het neefje van de tovenaar uit. Nu begin ik in deel 2: De leeuw, de heks en de kleerkast.

Voor degene die ook de kronieken helemaal lezen: nu stoppen!

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Digory en Polly werden door de oom van Digory "weggetoverd" naar Het woud tussen de werelden. Ze ontdekten de wereld Charn waar ze de koningin van Charn wakker maakten. Die koningin is nu blijkbaar de heks Jadin. Ze maken ook het "geboren" worden van Narnia mee. Daar zingt de leeuw Aslan Narnia tot leven. Digory heeft van de leeuw een appel meegekregen om zijn ma weer gezond te maken. Het klokhuis heeft hij samen met de ringen begraven in de tuin. De boom die erdoor tevoorschijn komt wordt blijkbaar later de kast. Dat is heel kort wat er in dat eerste del gebeurde.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12299 door marjo
Aha, dus die kinderen Edmund en zo, komen in het eerste deel niet eens voor!? Maar in de delen na deel 2 weer wel?

In deel twee komen ook ongerijmdheden voor, Inge, maar die zijn volgens mij niet aan de vertaling te wijten. Het is duidelijk geschreven in een tijd waarin kinderen niet beschouwd werden als de jong-volwassenen van nu.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12327 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Die kinderen, Lucy, Edmund, Peter en Susan komen inderdaad in het eerste verhaal niet voor. Wel in het tweede, dat helemaal over hen gaat en in het derde (De jongen en het paard) als koningen en koninginnen Alhoewel ze op het einde van deel 2 naar huis gaan. :?

Het boek doet mij een beetje denken aan een kruising van In de ban van de ring, stravaganza, de tovenaar van oz, ppppffff aan wat heb ik nog al gedacht tijdens het lezen.

Het is vlot leesbaar maar ergens krijg ik het gevoel, na 3 delen gelezen te hebben dat het boeienste er een beetje af is.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #12332 door marjo
Dat klopt, aan die boeken dacht ik ook. Maar C S Lewis was eerst toch? Alhoewel, Tolkien was ook rond die tijd geloof ik. Zou ik even na moeten kijken, maar heb nu geen tijd.

Overigens is Tolkien wel van een veel betere klasse dan Lewis.

Tijd voor maken pagina: 0.518 seconden