Ik heb het uit. Het is op zich wel een goed boek, maar ik vind het wat afstandelijk. Behalve de spoorlijn zijn er meer zaken die overdrachtelijk bedoeld zijn. Zou je Ridgeway, de slavenjager, letterlijk nemen, dan krijg je wel een héél onwaarschijnlijk verhaal. Hij is altijd precies daar waar je hem niet wilt hebben. Je moet hem dus ook zien als de personificatie van alle slavenjagers. Dan denk ik dat Cora eveneens model staat voor alle gevluchte slaven. Je kunt niet echt in haar huid kruipen. Ze reageert ook tamelijk onverschillig op allerlei situaties. Ze maakt zich b.v. helemaal geen zorgen als ze weer opgepakt wordt en teruggebracht wordt naar de plantage, terwijl ze heus wel weet wat haar daar te wachten staat. Enerzijds komt dat natuurlijk door het leven dat ze achter zich heeft. Het heeft geen zin je te verzetten tegen zaken waar je niets aan kunt veranderen, maar een enkele gedachte aan wat haar meester met haar zal gaan doen zou er toch logischerwijs in haar moeten opwellen. Ik vond het dus geen boek dat me pakte.
Het is wel goed dat Whitehead aandacht besteedt aan allerlei situaties rondom de gevluchte en vrije slaven. Ze waren nooit ergens veilig, ook niet in staten waar de slavernij was afgeschaft. Ze waren met teveel. Er waren altijd wel groepen mensen, blank én zwart, die het op hen gemunt hadden.