Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

V.S. Naipaul - Een half leven - nieuw samenleesboek!!

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79207 door berdine
Oh, moet er eerst een recensie komen!

Maar we hebben nog niet zo veel gezegd...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79215 door dettie
Nee hoor er moet niet eerst een recensie komen maar ik wilde alleen maar melden dat ik er met een bezig ben.

Dus wel bezig ben met het boek maar niet zichtbaar voor jullie bezig ben, snup u? toch? niet dan? :D

Dettie

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79216 door Willeke
We begrijpen het :)

Doe maar kalm aan

<t></t>

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79219 door dettie
De recensie staat erop. Ik heb het verhaal nogal uitgebreid verteld, (en gewaarschuwd voor een mogelijke spoiler) omdat het voor mij veel meer dan een boek was over alleen Willie Chandran zoals in veel recensies staat. De verhalen van vader en grootvader waren minstens zo boeiend, boeiender zelfs...

Zie mijn verslag www.leestafel.info/naipaul

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79220 door berdine
Nou je hebt er een flinke recensie van gemaakt. Ik denk dat er in andere recensies vrijwel alleen over Willie wordt gesproken omdat twee/derde van het boek over hem gaat. Ik ben het met je eens dat het verhaal van de vader boeiender is. Het verhaal van de grootvader herinnerde ik me niet totdat ik je recensie las. Over hem wordt alleen maar een aantal zaken gemeld, maar de man zelf komt nauwelijks in beeld. De vader wel. Maar alles nogal summier. En Willie dus uitgebreid. Jammer dat niet het hele boek aan de vader werd besteed, met wat uitstapjes in het verleden en de toekomst. Zoals eerder vermeld vond ik het boek geen harmonieus geheel.

Wat wil de schrijver nu zeggen met dit boek? Het verhaal gaat nergens heen. Botsing van culturen? Dat het kastesysteem niet zomaar uit te bannen is? Ook Willie heeft totaal geen respect voor vrouwen. Hij vindt het lekker gemakkelijk dat men er in het westen anders tegenaan kijkt. Kan hij zomaar met de rijke Ana meeliften en ondertussen doen waar hij zin in heeft. Hij treft in Ana dan ook geen vrouw die hem tot de orde roept.

Lees meer
9 jaren 6 maanden geleden #79223 door dettie
Berdine schrijft: "Wat wil de schrijver nu zeggen met dit boek? Het verhaal gaat nergens heen. Botsing van culturen? Dat het kastesysteem niet zomaar uit te bannen is? "

Ja daarom begin ik ook in mijn recensie met wat is het? Een familiegeschiedenis enz.

Ik heb er over lopen nadenken en geprobeerd een houvast te vinden. Maar misschien moeten we dan het vervolg lezen. Geen idee.

Het is volgens mij een boek over zoeken naar identiteit, niet willen worden als de ouders, maar een heel eigen ik hebben. En daarin ook graag geaccepteerd willen worden. Willie schrijft een boek, maar ziet eigenlijk erg op tegen de flamboyante Percy. De vader ziet eigenlijk op tegen de beroemdheden die hem opzoeken en de grootvader ziet de Maharadja als grootheid, als je daar eenmaal voor werkt...

Misschien wil Naipaul zeggen dat iedereen een held, een voorbeeld, moet hebben om aan vast te klampen?

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.475 seconden