Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Bertram Koeleman - De huisvriend (samenl.bk april/mei 2014)

Lees meer
12 jaren 3 weken geleden #59618 door dettie
ja ik vond het ook raar Inge. Tot dat gebeurde vond ik het een geweldig boek maar die moord sloeg nergens op.

Ik begreep en begrijp het ook niet. Ik denk dat jonas ook bang voor zijn eigen positie was, want wat zou er gebeuren als uitlekte dat niet hij de bewoner/eigenaar van het huis was maar Benjamin?

Het was sowieso altijd een gok om iemand aan te nemen. Ze beloofden wel hun mond te houden maar zouden ze dat ook doen?

Nu bleek dat iemand zich niet aan de regels wilde houden, dan gelijk maar vermoorden? Heel raar.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 3 weken geleden #59623 door marjo
Misschien lees ik teveel thrillers maar ik had wel degelijk het gevoel dat Benjamin dit bedoelde. Was Jonas niet min of meer zijn alterego?

Lees meer
12 jaren 3 weken geleden #59629 door Inge
Zoals gezegd ik interpreteerde dat anders en ik lees nochtans ook veel thrillers. Anders zag ik geen reden waarom hij dan Benjamin moet verdoven en in de kelder verstoppen... Het werd volgens mij vooral door Jonas beraamd... Hoe dan ook... ik vond het een raar verhaal. Het begin vond ik nog wel kunnen en dat Benjamin als kluizenaar leefde en Jonas zijn "butler" was ging er bij mij zoetjes in maar vanaf de moord val ik zowat van de ene verrassing in de andere. Hoe langer het verhaal gaat hoe moeilijker ik het vond om het te blijven geloven. De reacties waren overdreven. En dan die zoon van Benjamin, die gebruikt werd door de zoon van de huisvriend om Benjamin angst aan te jagen? 'k weet het niet... het ging er bij mij niet echt meer in.

Lees meer
12 jaren 3 weken geleden #59633 door dettie
Het is een boek dat even een tijdje weggelegd had moeten worden om te rijpen denk ik.

Ik ben het wel met je eens Inge, het werd erg bizar. Ik volgde ook niet alles meer, vooral toen de zoon van de huisvriend én de zoon van Benjamin erbij kwamen. Ineens is die laatste er, waar was hij dan voor die tijd? En wel toevallig dat die zoon van Benjamin pas na die moord op komt dagen.

De moord op de huisvriend is mogelijk nog te verklaren door de angst op ontdekking van het geheim, dat Jonas daar niet alleen woont maar eigenlijk de Butler is. Benjamin was natuurlijk compleet wereldvreemd, een autist wordt hij ergens genoemd in een recensie. Hij raakte van slag bij elke verandering. Ik denk dat Jonas hen daarom ook drogeert en in de kelder stopt. Dan heeft hij er geen 'weet' van.

Jonas voorzag dat de huisvriend zijn mond niet zou houden dus die moest weg, definitief weg. Vanwege de belofte niets te zeggen over het bestaan van Benjamin hoopt Jonas dat na de moord niets wijst naar het huis van Benjamin, dus kan hij er wel mee wegkomen. Denkt hij...

Dettie

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67406 door berdine
Heeft het boek nu lang genoeg gerijpt, Dettie? Te lang denk ik, nu weet je er vast niets meer vanaf. En de anderen ook niet....

Ik heb het net uit en ik vond het een heel goed boek. Erg origineel. Ik heb helemaal niet al die vragen die jullie eraan over gehouden hebben.

Benjamin Krendler was mensenschuw en Jonas eigenlijk ook wel. Dus dat klikte wel tussen die twee. Benjamin had - misschien samen met Jonas - zijn appartement laten afbranden en was zelf spoorloos verdwenen. Daar was de laatste huisvriend achter gekomen. Hij had het klaarblijkelijk in zijn dagboek genoteerd en daar kwam na zijn overlijden diens zoon weer achter.

Benjamin wist dat die moord eraan kwam. Jonas en Benjamin communiceerden soms enkel met een blik. Ze kenden elkaar natuurlijk door en door.

Na de moord droeg Jonas de nog steeds bewusteloze Benjamin naar de kelder, omdat na de ambulance, de politie zou komen voor een onderzoek. Dan kon hij hem moeilijk in een bed laten liggen. In de kelder zouden ze niet zo gauw kijken.

En Willeke, Mirjam moest in dit boek, hoe kon er anders een zoon van Benjamin bestaan? En Fineman junior wist helemaal niet dat die zwerver de zoon was van Benjamin. Hij heeft gewoon die zwerver van de straat geplukt, die inbrak en die moet vervolgens aan Benjamin zijn naam bekend gemaakt hebben. Daarna is Benjamin op zolder gaan liggen. Hij besefte dat Michael zijn zoon was en daar kon hij hem verborgen houden voor Jonas. Jonas zou niet verder op die zolder rommelen als Benjamin hem daar "wegkeek". Waarom zou Benjamin Michael anders een sleutel van het huis hebben gegeven, als hij niet wist dat hij zijn zoon was?

Dus dat briefje in Benjamins jaszak? Heeft Benjamin zelf geschreven. Helaas at zoonlief al het eten op, dat Jonas aan Benjamin bracht. (Jonas vertrouwde het niet en is er zelfs voor het eerst bij blijven zitten met zijn eigen bord boterhammen. Hij wist dat er iets niet klopte, maar had geen idee wat.)

Ik vond het een heerlijk boek. Ik wist tot het eind niet wat ik kon verwachten, wat Jonas' plannetjes waren en waar het verhaal heen ging. Dat gebeurt maar zelden. En een heleboel werd niet uitgelegd. Je moest in dit boek zelf de puzzelstukjes in elkaar passen. Dat mag ik wel.

Ik geloof niet dat Koeleman al een ander boek heeft geschreven. Jammer!

Lees meer
11 jaren 1 maand geleden #67415 door dettie
Ik las ergens

"Koeleman schrijft aan een verhalenbundel, die begin 2016 het licht ziet." Hij werkt als boekverkoper bij de hier goed bekend staande H. de Vries Boeken in Haarlem.

Ik herinner me nog redelijk veel van het boek maar niet alles. Bij het tweede deel haakte ik af, het ging me te snel er gebeurde teveel. Ik weet nog wel de onbeholpenheid van Jonas toen hij verliefd werd, en de onrust toen de rattenbestrijder kwam.

Maar niet meer hoe de ontknoping was. Dat zoonverhaal vond ik erg verwarrend en ik begreep de hele functie van die zoon niet erg maar dat kan ook komen omdat het verhaal me niet echt meer boeide.

Het werd me te chaotisch. Het begin vond ik veel prettiger, dat was geheimzinnig en leidde naar iets onontkoombaars wat ook wel kwam maar met teveel personages en teveel ontwikkelingen.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.443 seconden