Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Bertram Koeleman - De huisvriend (samenl.bk april/mei 2014)

Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #59281 door Willeke
>>>>>- Ik moet overigens steeds denken aan Henry Cavendish, het hele verhaal over Benjamin lijkt wel gebaseerd op Cavendish' leven.

"Cavendish leefde een rustig en teruggetrokken leven. Hij werd door velen als enigszins excentriek beschouwd. Buiten zijn directe familie onderhield hij geen nauwe persoonlijke betrekkingen. Naar verluidt communcieerde hij door middel van briefjes met zijn vrouwelijk dienstpersoneel. Volgens een verhaal had Cavendish een verborgen trap aan zijn huis toegevoegd om niet steeds met zijn dienstpersoneel geconfronteerd te worden. Hedendaagse beschrijvingen van zijn persoonlijkheid hebben sommige moderne commentatoren, zoals Oliver Sacks, er toe verleidt te speculeren, dat hij aan modieuze aandoeningen, zoals het syndroom van Asperger, zou hebben geleden. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij gewoon pijnlijk verlegen was. Zijn enige sociale contacten verliepen via de bijeenkomsten van Royal Society. Voor de wekelijkse bijeenkomsten dineerden de leden samen. Cavendish miste deze bijeenkomsten zelden." -

(bron Wikipedia)

Wat apart, ja die geschiedenis vertoont inderdaad wel grote overeenkomsten met Benjamin. Dat kan bijna niet anders dan een inspiratiebron geweest zijn.

Ik las hier ergens in het topic dat een recenset schreef dat benjamin autistisch was. Denken wij dat ook?

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #59282 door Willeke
En verder kijken wij er volgens mij enigszins hetzelfde tegenaan Dettie.

Al blijft het mij verbazen dat een identiteit slechts uit mensenschuwheid zo totaal onbekend moet blijven.

<t></t>

Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #59331 door marjo
Ik had het even laten zitten, omdat ik me niets herinnerde van het boek. Nu met deze opmerkingen komt het langzaam terug, dat wel. Maar details ontgaan me nog. Ik moet het boek opnieuw in, voor de rest van de vragen.

- Ten eerste; wat was er in vredesnaam zo belangrijk of aan de hand dat de identiteit en het bestaan van Benjamin niet bekend zou mogen worden, dat het een moord waard was.

Benjamin was volkomen contactgestoord toch? Als je geld hebt kun je een leven leiden zoals jij dat wil.Inclusief een moord omdat iemand je rust bedreigt.

- En de bijbehorende vraag, waar het boek wel een aantal keren de schijnwerper op zet; wat bezielde Jonas om zo alles op te geven en zijn hele persoonlijke leven, inclusief zijn liefdesleven, in dienst te stellen van een man die hij toen nauwelijks kende en voor wie hij uiteindelijk zelfs bereid was om te moorden?

Hij had iets misdaan toch? Al weet ik niet meer wat.

Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #59358 door dettie
Ik kan me niet meer herinneren dat hij iets misdaan zou hebben. Het enige dat ik weet is dat hij eten voor Benjamin verzorgde en daardoor gevraagd werd bij Benjamin te komen werken. (toch?)

Jonas was volgens mij ook contactgestoord alleen op een heel andere manier dan Benjamin.

Ik denk dat Benjamin een geleerde was die constant met zijn neus in de boeken/het werk zat en niet wilde dat hij gestoord werd in zijn werkzaamheden. Ze hadden strikte tijden. Inderdaad een mens met geld kan dit soort leven leiden. Die kan zijn rust kopen.

Jonas daarentegen wist niet hoe hij contacten kon leggen gezien zijn gestuntel met het meisje. In winkels ging het wel goed omdat hij weet dat hij een taak heeft (brood kopen bijv.) en het maar een kort contact is.

Ik vraag me wel af of Benjamin wist van het moordplan. Volgens mij niet. (Willeke, is dat ergens terug te vinden?)

Voor Jonas hing er ook veel van af, hij zou zijn baan, zijn leven, kwijtraken als bekend werd dat Benjamin daar leefde. Het was de voorwaarde waarop hij daar ging werken, dat niemand het te weten zou komen, op de huisvriend na.

Dettie

Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #59379 door Willeke

Dettie schreef : Ik kan me niet meer herinneren dat hij iets misdaan zou hebben. Het enige dat ik weet is dat hij eten voor Benjamin verzorgde en daardoor gevraagd werd bij Benjamin te komen werken. (toch?)

>>>>>Nee hij heeft niets misdaan volgens mij, hij raakt als hij eten rondbrengt voor het bedrijf van zijn vader gefacineerd door Benjamin en gaat dan voor hem werken

Jonas was volgens mij ook contactgestoord alleen op een heel andere manier dan Benjamin.

Ik denk dat Benjamin een geleerde was die constant met zijn neus in de boeken/het werk zat en niet wilde dat hij gestoord werd in zijn werkzaamheden. Ze hadden strikte tijden. Inderdaad een mens met geld kan dit soort leven leiden. Die kan zijn rust kopen.

Jonas daarentegen wist niet hoe hij contacten kon leggen gezien zijn gestuntel met het meisje. In winkels ging het wel goed omdat hij weet dat hij een taak heeft (brood kopen bijv.) en het maar een kort contact is.

>>> Ja met Jonas is ook het nodige mis volgens mij, hij heeft een absolute angst om zich in het echte leven te storten en van de vaste paden af te gaan. Voor Benjamin zorgen is een mooi excuus om zich niet in het echte leven te storten.

Met Benjamin is wel wat meer mis volgens mij, ik blijf gefascineerd over wat er nu precies zo belangrijk was dat hij n iet ontdekt mocht worden. Je kunt ook gewoon als kluizenaar leven zou ik denken.

Ik vraag me wel af of Benjamin wist van het moordplan. Volgens mij niet. (Willeke, is dat ergens terug te vinden?)

Voor Jonas hing er ook veel van af, hij zou zijn baan, zijn leven, kwijtraken als bekend werd dat Benjamin daar leefde. Het was de voorwaarde waarop hij daar ging werken, dat niemand het te weten zou komen, op de huisvriend na.

>>. Ik kan er niets van terug vinden, vooraf weet hij er niets van. Achteraf wel vermoed ik.

<t></t>

Lees meer
12 jaren 1 maand geleden #59453 door marjo
Het heeft even geduurd, ik heb geprobeerd antwoorden te vinden in het boek. Maar ik vind ze niet. Het blijven raadsels.

Tijd voor maken pagina: 0.502 seconden