Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Naomi Rebekka Boekwijt: Pels (debuut)

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61746 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Naomi Rebekka Boekwijt: Pels (debuut)

librije schreef : Ik snap precies wat je bedoelt Dettie. Je hebt het goed onder woorden gebracht. (Zie ook mijn recensie op Mijn Boekenkast). Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat Marjo bedoelt met: in de traditie van Gerbrand Bakker. Dat verband zie ik totaal niet! :?

hee Librije!

Wat vind ik dat leuk je hier weer te zien!

Je geeft in jouw recensie precies weer wat ik ook voel

librije schreef : "Maar nadat het boek uit was, had ik er nog steeds een heel ongemakkelijk gevoel over. Dit moest haast wel aan mij liggen, dacht ik, als het boek genomineerd voor de debutantenprijs?" [...]

"Ik zag ook dat er genoeg lovende recensies zijn. Maar mij viel het dus tegen. Ik houd er best wel van als niet alles voorgekauwd is en als er van de lezer verwacht wordt dat hij zelf nadenkt, interpreteert. Dat hij een diepere laag herkent en dat er te genieten valt van verwijzingen en beeldspraak. Maar ik ben dus blijkbaar niet te enige die de verhalen onbegrijpelijk vond. En te geforceerd literair. Die wel dieren voorbij zag komen, maar niet zo zeer "het dier zag dat de mens is".

Het is overigens wel knap om de ongemakkelijke sfeer op te roepen waar alle verhalen door gedragen worden. Onzekerheid, eenzaamheid, twijfel, afhankelijkheid, kwetsbaarheid maken het beklemmende verhalen, terwijl er eigenlijk in werkelijkheid weinig gebeurt. Misschien is dat wel het thema van deze bundel: een weerspiegeling van hoe veel opgroeiende jongeren zich voelen in deze afstandelijke maatschappij."

mijnboekenkast.blogspot.nl/search/label/...tart=3&by-date=false

Dus jij had ook dat je het soms te gekunsteld vond? Sommige zinnen vond ik wel mooi maar bij enkele andere stukken dacht ik, dit gaat net over de grens, zo denkt iemand niet, zo voelt iemand niet. Ik ga dan aan mezelf twijfelen of ik dat nou alleen zo vindt. Maar gelukkig, jij ook! :D

Ik zag ook geen 'dier dat de mens is'.

(In het eerste verhaal wordt ook een zin uit de bijbel twee keer aangehaald. "Met u storm ik af op een legerbende" (blz 11 en 14) en dat begrijp ik ook niet. Dit soort dingen dus, die maken onder andere ook dat ik denk ik mis iets. Wat wordt hier bedoeld? Het verhaal is te kort (maar toch compact) om daar verder iets mee te kunnen.)

Ik heb nog gezocht naar een interview met de schrijfster maar die kon ik niet vinden helaas.

Dettie

die zich moet beheersen om niet naar je 2 andere recensies over de genomineerde debuten te kijken.

Die debuten heb ik nu ook gelezen en ik loop erg te broeden op de recensie van het boek van Ineke Riem.

Daarna komt Gravenzuid aan de beurt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61756 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Naomi Rebekka Boekwijt: Pels (debuut)
Dat het een meisje is, denk ik dat ik dat gezegd heb omdat het verderop duidelijk wordt dat het een vrouwspersoon is. Maar voor de rest van mijn opmerkingen zou ik toch opnieuw moeten gaan lezen.

Maar Bakker heb ik er denk ik bijgehaald vanwege het verhaal: een platteland, een beetje unheimisch. Dat is het sfeertje dat ik bij Bakker ook proefde.

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #61862 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Naomi Rebekka Boekwijt: Pels (debuut)
Iemand heeft een nieuwe naam bedacht voor boeken als dit...

De literaire landschapsroman

www.hanta.nl/hanta/2013/11/03/een-nieuw-...ire-landschapsroman/

Dettie

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #61863 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Naomi Rebekka Boekwijt: Pels (debuut)
Toch, als er literaire thrillers bestaan, waarom dan geen literaire streekromans? Thrillers hadden toch ook met een stigma te maken?

<t></t>

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #61864 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Naomi Rebekka Boekwijt: Pels (debuut)
Nou kijk, ik ben niet de enige die de link met Bakker legt..

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #61999 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: Naomi Rebekka Boekwijt: Pels (debuut)
Sinds de term "literaire thriller" op nagenoeg ieder spannend boek geschreven wordt, ongeacht de literaire kwaliteit, zou ik voorzichtig willen zijn met het toekennen van alweer zo'n dubieuze term aan boeken die toevallig op het platteland spelen. Dat doen we toch ook niet met bv. "stadsromans"? Schrijvers zouden eerder op hun stijl dan op de omgeving waarin hun verhalen spelen vergeleken moeten worden. En als ik aan De omweg en Perenbomen bloeien wit denk, dan leg ik ook niet direct in eerste instantie een verband met het platteland. Het zou Bakker te kort doen om hem in zo'n hokje te willen stoppen.

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Tijd voor maken pagina: 0.436 seconden