- Ontvangen bedankjes 0
librije schreef : Ik snap precies wat je bedoelt Dettie. Je hebt het goed onder woorden gebracht. (Zie ook mijn recensie op Mijn Boekenkast). Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat Marjo bedoelt met: in de traditie van Gerbrand Bakker. Dat verband zie ik totaal niet!
Dus jij had ook dat je het soms te gekunsteld vond? Sommige zinnen vond ik wel mooi maar bij enkele andere stukken dacht ik, dit gaat net over de grens, zo denkt iemand niet, zo voelt iemand niet. Ik ga dan aan mezelf twijfelen of ik dat nou alleen zo vindt. Maar gelukkig, jij ook!librije schreef : "Maar nadat het boek uit was, had ik er nog steeds een heel ongemakkelijk gevoel over. Dit moest haast wel aan mij liggen, dacht ik, als het boek genomineerd voor de debutantenprijs?" [...]
"Ik zag ook dat er genoeg lovende recensies zijn. Maar mij viel het dus tegen. Ik houd er best wel van als niet alles voorgekauwd is en als er van de lezer verwacht wordt dat hij zelf nadenkt, interpreteert. Dat hij een diepere laag herkent en dat er te genieten valt van verwijzingen en beeldspraak. Maar ik ben dus blijkbaar niet te enige die de verhalen onbegrijpelijk vond. En te geforceerd literair. Die wel dieren voorbij zag komen, maar niet zo zeer "het dier zag dat de mens is".
Het is overigens wel knap om de ongemakkelijke sfeer op te roepen waar alle verhalen door gedragen worden. Onzekerheid, eenzaamheid, twijfel, afhankelijkheid, kwetsbaarheid maken het beklemmende verhalen, terwijl er eigenlijk in werkelijkheid weinig gebeurt. Misschien is dat wel het thema van deze bundel: een weerspiegeling van hoe veel opgroeiende jongeren zich voelen in deze afstandelijke maatschappij."
mijnboekenkast.blogspot.nl/search/label/...tart=3&by-date=false

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen