Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Rascha Peper - Russisch Blauw (samenleesboek juli 2004)

Lees meer
21 jaren 11 maanden geleden #452 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Op het moment dat je als schrijver begint, kun je al een heel verleden als lezer hebben..dus voorgangers zullen ze inderdaad wel gelezen hebben. Het gaat er meer om dat ze hun huidige collega's bijhouden. Hoe vaak hoor je bij een uitreiking van een prijs niet zeggen dat ze de boeken van hun medekandidaten niet gelezen hebben!? Is dat dan maar een pose omdat ze geen oordeel willen vellen? Of wachten ze stiekum met lezen tot alles voorbij is?

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 11 maanden geleden #455 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Maar het was ook mijn kennismaking met het werk van Peper, dus verplicht mij dat om zeker te herlezen.

Hoi Roel, dit bovenstaande begrijp ik niet. Omdat het je kennismaking was ga je het herlezen? Waarom?

Kan je vertellen waarom je het Peper's beste boek vindt?

Ik vond echt dat de ontknoping te lang duurde, het sleepte zich maar voort. De fantasie van de jongen was goed bedacht/gedaan maar in je achterhoofd denk je al, dat zal wel ERG toevallig zijn. Je verwacht dat het niet zo zal zijn en dat is dan ook zo. Weinig interessante ontknoping dus in mijn ogen. Ook de ontknoping zelf werd een beetje vreemd afgehandeld. Het lijkt mij nogal schokkend als je dit te horen krijgt maar er wordt een beetje overheen geschreven.

Wat was volgens jou de functie van het meisje in het zwembad?

Ik kom daar niet zo goed uit.

Groet

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 11 maanden geleden #459 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Dat had ik met dat meisje ook Bernadet :? Hij was zo op zijn "eigen" zwembad, hij wilde niet dat iemand het "bezoedelde" en opeens denk hij een nakomeling van de tsaar te zijn, koopt hij een duur jasje, komt toevallig dat meisje tegen nodigt haar uit om te komen zwemmen en plots is zij op het einde zijn "alles????????"

Ik heb het al gezegd dat ik dacht, terwijl ik het boek nog aan het lezen was, het al uitgemaakt was dat hij geen nakomeling kon zijn, maar ik had een ietwat dramatischer einde verwacht. Iets in de trant van zijn medicamenten die verkeerd werken omdat hij al gezegd had dat hij niet alleen in een kamer mocht zijn als hij ze nam,...... Maar alles komt "goed" met die indringster en ze leefden nog lang en gelukkig???????? daar had ik niet aan gedacht.
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
21 jaren 11 maanden geleden #463 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Bernadet, ik zal het uitleggen. Omdat ik voorheen dus nog niet kennisgemaakt had met de schrijfstijl van Peper, had ik dus nog geen routine in het lezen van Peper's boeken. Dan kun je dus nog niet ergens je vinger op leggen. Hebt nog niet door hoe de schrijver te werk gaat. Daarom moet ik het echt herlezen, om te zien of mijn mening overeind blijft als ik het herlees.

Wat me bij gebleven is, zijn een aantal fragmenten. Ik weet nog dat ik het verhaal steeds spannender begon te vinden, gaandeweg meer de complexiteit van het verhaal begon te zien. Maar zoals gezegd, ik moet het herlezen, om de vragen die hier gesteld worden te lezen, want ik heb dat echt niet meer paraat. Ik denk dat ik het zo'n jaar over 8 geleden gelezen heb.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 11 maanden geleden #464 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Marjo, o je bedoelt de huidige schrijversgeneratie. Sommige wel, anderen niet. Er zijn top schrijvers van nu die nauwelijks bijhouden wat er naast hun werk nog allemaal wereldwijd verschijnt, terwijl anderen de meeste getalenteerden eruit lezen, om zo te zeggen. En zeker natuurlijk degene die in PEN hebben plaatstgenomen, om de schrijver in moeilijke landen te steunen.

Aan de andere kant, als je kijkt hoeveel schrijvers er tegenwoordig zijn, die literatuur schrijven, dan weet je ook de schier onmogelijke opgave om dat allemaal te lezen. De kunst is om de beste (volgens je eigen smaak natuurlijk) schrijvers te ontdekken. Als ik kijk wat er hier allemaal aan schrijvers de laatste tijd langs komen, dan zie ik dat ik ook nog maar van een fraktie van hen hebt gehoord, laat staan gelezen.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 11 maanden geleden #473 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Roel als ik je een tip mag geven dan zou ik 'Over het water' van H.M. van den Brink eens lezen. Ongelooflijk mooi geschreven.

Ben eigenlijk ook heel benieuwd wat jij van dat boek vindt.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.466 seconden