Hallo Bernadet en anderen, Wie scheep gaat, is qua structuur knap in elkaar gezet, alleen de uitwerking voor mij dan te banaal, te gewoontjes, te alledaags, ik mistte een uitvergroting, meer mystiek, zoals in Russisch Blauw wel aanwezig was. Ja, die grootvader vond ik absoluut geslaagd. Emma, zijn kleindochter werd me wat te puberig bekend neergezet. Niet spannend genoeg voor mij, waarschijnlijk eerder iets voor The diary from Bridget Jones (ondanks het leeftijdsverschil). Maar dat langzame verhoogde juist de spanning en daardoor vond ik haar dosering uitstekend. Nee, waar ze niet in slaagt en waar het volgens mij toch omdraait, is dat die dood van Hanna als een vlammend schroeiende pijn door die levens van die mensen moeten schieten. Langszaam die pijn naar voren halen en dan op het einde de verwoesting. Dat mistte ik gewoon. Dat had voor mij het boek een enorme impuls kunnen geven. Dat was voor het mij het thema hoe de dood van die wispelturige vrouw die andere levens om haar heen in een ijzeren greep houdt.
En wat betreft die "leuk-met-slipjes-en-broekjes-in-de-weer-zijnde-man. Ik moet bekennen dat mij dat momenteel ontschoten is. Ik weet nog wel dat dit dezelfde gast is die het pak besteld bij de opa. Die oudere man met die merkwaardige behoefte kwam bij mij wel als een verrassing, ik had deze hobby-beschrijving er niet in verwacht. Nu valt me weer die zenuwslopende scene in als hij vastzit in dat huis, waar Emma, die daar dus woont, met een vriendinnetje plotseling komen binnenvallen en hij doodsbang voor ontdekking doodstil en veel te lang in een kast moet staan. En nu valt me ook de link weer in, hij had vroeger iets gehad met Emma's moeder. Een ander boek waar Pepper dat beter, hoogstaander heeft uitgewerkt is Het spaans hondje. Dat boek is voor mij net niet helemaal geslaagd, omdat de schrijfster niet heeft door gezet. Alle ingredienten voor een geweldig verhaal zijn aanwezig, maar uiteindelijk mistte ik verdere uittekening, dat geld ook voor Rico's vleugels.