Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

David Mitchell: Wolkenatlas

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #3961 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Platweg gezegd is het een verhalenbundel met een rode draad erdoor.

maar goede verhalen...

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #4001 door dettie
Ik heb Wolkenatlas net uit (nou ja uit) en het viel me achteraf toch tegen.

Het eerste verhaal 'het Polynesisch dagboek' vond ik wel erg mooi, goed gedaan ook om de kopjes in schoonschrift te drukken.

Brieven uit Zedelghem verraste me vooral door de gehaast stijl, alles werd snel, snel opgeschreven en een verrassend einde.

Het derde verhaal was min of meer een thriller waar erg veel in gepropt werd. Niet slecht trouwens.

Verhaal vier vond ik ronduit slecht en de rest heb ik gelaten voor wat het was, het werd behoorlijk science fiction-achtig en daar heb ik totaal niets mee.

Het hele boek komt op mij over als één grote stijloefening. Ik zal niet zeggen dat Mitchell die stijlen niet beheerst maar ik vond de overgangen te groot, het werd verwarrend.

Persoonlijk begrijp ik niet waarom deze constructie werd toegepast. Ook al worden de verhalen onderbroken, het blijft een verhalenbundel. Ik heb de verhalen dan ook achterelkaar gelezen en niet zoals het boek het 'voorschrijft'.

De juichende recensies verbazen mij. Is het door de constructie dat het zo de hemel in geprezen wordt? De constructie is inderdaad apart maar persoonlijk zie ik niet in waarom. Het zorgt er niet voor dat er puzzelstukken in elkaar vallen. Ik zie het als een onderbreking van een verhaal dat naderhand gewoon doorgaat. Er zijn een paar grapjes uitgehaald door in de verhalen kleine details van voorgaande verhalen toe te voegen maar eigenlijk draagt het niets bij...

Jammer, ik had me erg verheugd op dit boek maar gelukkig zijn er nog genoeg andere boeken....

bernadet

die geen verslag maakt van dit boek

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #4003 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat zegt ze zomaar..

Ik heb het laatste verhaal nooit echt meer uitgelezen, ik miste ook die rode draad. Maar er zitten wel in ieder verhaal dingen die dan weer terugslaan op een ander verhaal, of later terugkomen..

En ik moet zeggen dat ik in recensies ook nooit het precieze verband ben tegengekomen. Een hypeboek??
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #4007 door dettie
De rode draad is volgens mij dat Polynesisch dagboek, er wordt steeds een beetje naar verwezen, maar echt belangrijk is het niet in mijn ogen.

Dit boek gaat nu naar PetraO. Ben benieuwd wat zij ervan vindt.

bernadet

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #4343 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Ik heb het uit. Ik had de afgelopen periode weinig tijd om te lezen, dus ik heb er lang over gedaan. Mijn conclusie: een goed boek van een goede schrijver. De verhalen zijn allemaal meeslepend. Het thema is de neiging van de mens om te overheersen door andere groepen in een afzonderlijke categorie te plaatsen. Dit gegeven komt in alle verhalen terug: in het dagboek van de notaris worden zwarten onderdrukt door blanke kolonisten, in Somni-457 wordt een groep mensen gefabriceerd die al het vuile werk moeten opknappen en niets mogen leren, in het verhaal dat speelt in de tijd als de mensheid geheel in verval is geraakt komt een gewelddadige stam voor die alles en iedereen onderwerpt. Kenmerkend is ook dat de onderdrukten ofwel voor dom aangezien worden of bewust worden weggehouden van kennis. Dat is de rode draad.

Blijft de vraag over of de gekozen constructie echt noodzakelijk was. Ik denk van niet. Het onderbreken van de verhalen komt geforceerd over, omdat je niet echt de kennis uit het ene verhaal nodig hebt om het volgende te kunnen plaatsen. Ach, het is weer wat nieuws, denk ik dan. Maar lezenswaard is het boek zeker. Alleen, helemaal op het einde, had ik er eigenlijk wel genoeg van, dus misschien had het boek een bladzijde of 100 korter gekund.
Laatst bewerkt doorPetraO..

Lees meer
20 jaren 10 maanden geleden #4360 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Daar ben ik het helemaal mee eens: dat die vorm niet nodig was en dat het korter had gekund.
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.434 seconden