Misschien vindt hij zijn leven niet waardeloos, maar ik wel, ha ha..
Nee, echt, ik kreeg niet de indruk dat hij er nou zo blij mee was!?
Toen die collega wel naar Slotervaaart mocht en hij niet, proefde ik toch onvrede, en ook onmacht want hij deed zijn mond niet open..
Persoonlijk vind ik het inderdaad triester dat iemand zich neerlegt bij zijn lot, en niet meer de wil en het zelfvertrouwen heeft om daar iets aan te veranderen dan dat iemand daadwerkelijk echt ongelukkig is (en niet gesapig) en daar iets aan doet.
De eerste wordt geleefd, de tweede leeft.
Maar dat zegt nog niets over de zin van hun bestaan. Als buitenstaander vindt ik het bestaan van hun alletwee al zinloos. (ik hou het feit dat ze allebei hypothetisch zijn er even buiten). Maar als ik in hun huid zou kruipen, zou ik zeggen dat de tweede de ilussie heeft dat zijn bestaan ertoe doet, en de eerste zich bij zijn lamlendigheid heeft neergelegt, min of meer leeft als een zombie, het maakt hem niet uit of zijn leven zinvol is.
Hoewel hij wel een zeker onbehagen voelt.
Jij beziet het vanuit die man zelf, ik zie het meer als buitenstaander.
Wat moet er van de jeugd worden als ze allemaal zo zouden zijn?
Ik ben het met Bernadet eens dat je een 27jarige moeillijk jeugdig kunt noemen. Maar in mijn omgeving is de jeugd absoluut heel anders.
Maar wat als niemand om je geeft, je altijd de buitenstaander bent geweest enorme moeite hebt met contact maken en alle pogingen tot contact altijd eindigden in hartschrijnende afwijzing, of erger pesterijen en andere uitingen van minachting.
Het zou best kunnen dat die jongen de gevoelens van onmacht, minderwaardigheid, zelfhaat of misschien verongelijktheid uitgedrukt in maatschappelijk en sociaal cynisme, voorbij is.
Hij kan best afgestompt zijn, bij wijze van zelfverdediging altijd de makkelijkste weg nemen, en zichzelf afsluiten van de wereld.
Als dat zo is, denk ik dat zijn leven zinvol wordt op het moment dat mensen over hem lezen en zich realiseren dat de kleine uitingen tegenover mensen die zei niet mogen kunnen culmineren in het vermoorden van een individu, een kasplantje van hem maken.
(al veranderen sommige mensen daarvan in narcistische etterbakken die komen bovendrijven als dictators en manegers die worden aangewezen om een bedrijf te 'saneren')
Dat laatste klinkt enorm bevoogdend, moralistisch en ook kleinburgerlijk. Maar omdat het niet benoemd is, kan het mijns inziens toch kunst zijn.
Het wil er bij mij niet in dat mensen zo kunnen leven. of wat?
Ik kan het me ergens wel voorstellen, maar ik vraag me alleen af of dat die personen zinloos maakt, en bijvoorbeeld een persoon die populair en bij wie alles makkelijk gaat zinvol. Vlakheid... dan liever vlak omdat de wereld al het innitiatief uit iemand geslagen heeft dan vlak omdat je sociaal geslaagd bent.
M.a.w. ik weet het niet.