Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Herman Koch: het diner

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48276 door VN33
Beantwoord door VN33 in topic Re: Herman Koch: het diner
Awel, als mijn geheugen mij niet bedriegt ('t is al lang geleden dat ik het las) blijkt die Paul een soort psychopaat te zijn, of toch iemand met erg geweldadige neigingen. Dit wordt pas op het einde duidelijk, dmv flashbacks, maar kwam voor mij helemaal niet overeen met het personage Paul dat over de rest van het boek geschetst werd.

Dat personage van Paul deed me denken aan een ik-persoon die zo vaak wrodt opgevoerd (oa ook bij Jeroen Brouwers). Iemand die de wereld een welgemeende f*ck you geeft, een mopperaar, een kluns, een eenzaat, een ongelukkige, iemand waar je je makkelijk mee kan identificeren, een persoonlijkheid die wellicht dicht aansluit bij de persoonlijkheid van de auteur (weet niet of ik mezelf duidelijk uitdruk, maar kan zo meteen niets beters verzinnen).

De persoon die Paul in die flashbacks naar het einde van de roman plots blijkt te zijn was voor mij dus een beetje ongeloofwaardig. Dat had er van in het begin al in moeten zitten. Koch wou de ware persoonlijkheid van Paul wellicht verborgen houden om een verrassingseffect te bereiken met z'n flashbacks, maar dat had op mij dus niet het beoogde effect.

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48278 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Herman Koch: het diner
Helemaal akkoord. Dat was een van de bemerkingen die ik ook gemaakt had maar dan in tegenovergestelde zin. Jammer dat dat geweldadig zijn door een ziekte moet komen en inderdaad vreemd dat hij in het begin van het verhaal totaal niet geweldadig overkomt. Zeker als dan blijkt dat hij al een eind zijn medicijnen niet neemt.

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48384 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Herman Koch: het diner
De reacties in de bibliotheekleesclub waren erg gelijklopend met wat hier geschreven is. 'k vond het eerder een beetje vreemd maar achteraf gezien ook weer niet.

Ik dacht dat de generaties anders tegenover het "verzwijgen/doofpotcomplot" van de ouders zou staan maar ik denk dat er sowieso teveel vragen open blijven om er te diepgaand op in te gaan.

Waar hadden ze het dan wel vooral over... dat sommige stukken heel erg beelden, gedetailleerd (minutieus), beschreven zijn, en andere onder hem mom van "prive" nauwelijks aangetipt worden.

Ze vinden de moeder nogal koel reageren maar kunnen niet echt een verklaring vinden waarom, ze stelden zich veel vragen over het waarom van die vruchtwaterpunctie, wat er gebeurd was met Beau.

Maar over het algemeen... weinig discussie...

Vreemd ik dacht ze er meer uit zouden halen.

Ik had nochtans een aantal punten opgeschreven maar daar werd eigenlijk weinig over gepraat... Ze beleven echt dicht bij het boek.

Volgend boek is het "voorseizoen" van Pefko eens zien of ik er hier iets over terugvind :D

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48449 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Herman Koch: het diner
Mooi boek! Het staat ook op de nominatie om gekozen te worden voor de prijs van de middelbare scholieren: Inktaap. Maar ja, gezien het feit dat daar ook A F Th staat, dan ben ik bang dat de kans klein is.

Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #63260 door jefvdd
Beantwoord door jefvdd in topic Recencie Het diner van Herman Koch
Ik heb de opdracht gekregen om dit boek voor Nederlands te lezen.

Het boek leest in het begin tamelijk langzaam, maar vanaf 'Nagerecht' begon het boek vlot te lezen.

De plot van het boek is niet meteen duidelijk. 2 broers gaan met hun vrouwen uit eten in een restaurant. De aanleiding is zeer langzaam, daarom leest het boek ook niet erg vlot. Het einde leest zeer snel, waarschijnlijk omdat het zo onverwacht is. Ik had een onzeker gevoel na het lezen van dit boek, en zou het ook niet meteen aan iemand aanraden.

<t></t>

Lees meer
11 jaren 7 maanden geleden #63262 door Willeke
Beantwoord door Willeke in topic Re: Recencie Het diner van Herman Koch
Hallo Jef, leuk je hier te zien!

Ik moet even in mijn geheugen graven, het is al een tijdje terug dat ik dit boek las.

Waar kwam het onzekere gevoel vandaan na afloop denk je.

Viel het einde tegen en/of het boek, of had je er iets anders van verwacht?

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.425 seconden