Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Herman Koch: het diner

Lees meer
16 jaren 1 maand geleden #33299 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Naarmate het boek vorderde, groeide mijn verontwaardiging over de ouders. Als er zoiets gebeurt, is er natuurlijk maar één mogelijkheid: aangeven, die rotjongens. Ze hebben hun walgelijke daad ook nog gefilmd met hun mobieltje, dus dan kan er geen sprake zijn van een agressieve opwelling. (Die je trouwens ook zou moeten aangeven).

Is dit een goed boek, vroeg ik me bij het lezen af. Ja, ik denk toch van wel. Het verhaal kantelt een paar keer. Paul, die ik meteen al een l.ul vond, wordt steeds afgrijselijker met zijn zelfmedelijden en zijn agressieve daden. Michel, de zoon, is een verwend kreng, dat nog steeds door zijn moeder in de watten wordt gelegd. Claire, de echtgenote, is een stomme g.leuf die voor niks anders oog heeft dan voor haar oogappel.

De broer vond ik eigenlijk sympathieker: die maakt nog wat van zijn leven. Hij is wel erg karikaturaal afgebeeld: zo een politicus die alleen maar oog heeft voor zijn eigen machtspositie. Maar hoe dan ook is hij de enige die bereid is de enig juiste keuze te maken.

Misschien gaat dit boek over het uit de hand lopen van het verafgoden van je kinderen.
Laatst bewerkt doorPetraO..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 1 maand geleden #33307 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Haha jij kan altijd zo heerlijk verontwaardigd zijn Petra. Ik heb het boek niet gelezen en naar wat ik er over gehoord en gelezen heb wil ik het ook niet lezen.

Wat ik begrepen heb praten de ouders alles goed wat de kinderen doen, tot de meest verschrikkelijke dingen aan toe. Nu heb ik daar in het dagelijkse leven al moeite mee als met een krijsend kind in een winkel overlegd wordt waarom het niet moet krijsen. Kop dicht! zou je willen zeggen inclusief dreigende blik, maar dat mag niet natuurlijk.

Als dan nog in zo'n boek heel erge dingen goedgepraat worden...

Ik voel het nu al kriebelen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48157 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Herman Koch: het diner
Amai straf boek. Heb het net uit en mijn hoofd zoeft er van.

Door het lezen van de reacties hier op leestafel komen er nog meer vragen bij dan ik al had.

Blijf je als moeder zo'n kind door dik en dun verdedigen?

Als er zoiets gebeurt, is er natuurlijk maar één mogelijkheid: aangeven, die rotjongens. Ze hebben hun walgelijke daad ook nog gefilmd met hun mobieltje, dus dan kan er geen sprake zijn van een agressieve opwelling. (Die je trouwens ook zou moeten aangeven)

Dit waren ondermeer ook de vragen die ik me begon te stellen tijdens het lezen van het boek. Ik heb zelf 2 kinderen.

En de vraag is hoe ver zou ik voor hen gaan... Maar ook... moet je het enkel zien vanuit 'bescherming" van de kinderen? Of zit er een dik pak schaamte in? Het gevoel met je opvoeding de mist ingegaan te zijn... wat heb jij verkeerd gedaan dat je kind zo reageert?

Het is en blijft een feit (voor mij dan toch) dat om het even wat je kind doet je er onvoorwaardelijk blijft van houden... Genoeg om zo'n zware feiten met de mantel der liefde te bedekken? Hm... 'k denk het niet, ik zou met mijn eigen geweten niet in het reine kunnen komen... maar dat zou ik ook niet kunnen moest ik mijn eigen kind gaan aangeven bij de politie. En bij dat aangeven bij de politie komt ook de openbaarheid en kijkt men ook naar de ouders he. Die zullen het wel verkeerd gedaan hebben... hun kind te laks opgevoed hebben, het teveel verwend hebben,...

'k bedoel maar dat het niet zo zwart/wit is als dat sommige reacties hier weergeven.

Ik vond het alleen jammer dat er uitgegaan was van een erfelijke ziekte. 'k bedoel.. net als of dat alles goed praat.

En ook het einde vind ik een beetje teleurstellend maar dan stel ik me de vraag hoe de schrijver het boek wél had kunnen eindigen? En daar zou ik niet op kunnen antwoorden. Enkel dat het hoe dan ook een oeverloos, saai, nog ongeloofwaardiger einde zou zijn als nu.

Zal dit boek nog even moeten laten bezinken. Maar goed dat de bespreking met de leesclub van de bib maar over 2 weken is.

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48162 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Herman Koch: het diner
Als er bij de bespreking nog wat bijzonders gemeld wordt, vertel je dat dan nog even?

Dettie

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48269 door VN33
Beantwoord door VN33 in topic Re: Herman Koch: het diner
Ik heb dit boek een jaar of twee geleden gelezen. Erg goed geschreven, dat wel, maar het verhaal vond ik eigenlijk erg magertjes en weinig geloofwaardig gebracht.

<t></t>

Lees meer
13 jaren 9 maanden geleden #48272 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: Herman Koch: het diner

maar het verhaal vond ik eigenlijk erg magertjes en weinig geloofwaardig gebracht.

Waarom weinig geloofwaardig?

En ja Dettie ik laat je weten hoe ze er in de leesclub over dachten

Tijd voor maken pagina: 0.487 seconden