Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Harry Mulisch - Twee vrouwen (Het 'Nederland leest'-boek)

Lees meer
17 jaren 7 maanden geleden #25840 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Meen je dat nou Dettie: "een intieme intense liefde zoals die alleen tussen vrouwen kan voorkomen???"

Dat heb ik zo helemaal niet gelezen. Laura is degene die liefde geeft, maar ze krijgt nauwelijks iets terug. Eerst al bij de man, en dan nog eens bij de vrouw! Allebei spelen ze met haar en met haar liefde. Natuurlijk hadden het twee mannen kunnen zijn, zodat het over hetero's zou zijn gegaan, dat maakt denk ik weinig uit.

Over dat 'gedoe' van het gebruik van symboliek. Ik zie dus helemaal niet in wat het aan het verhaal toevoegt als je weet dat Mulisch zijn kennis van de klassieke mythologie en andere zaken in het boek verwerkt. Het levert vast veel lol op bij het schrijven, maar voor het leesplezier doet het bij mij helemaal niets.

Dat smerige goedkope hotelletje levert zoals het beschreven is zo ook al een somber negatief beeld op, je hoeft helemaal niet te weten dat het de onderwereld voorstelt!

Mulisch hoeft voor mij ook niet uit te weiden over al of niet schelden en naroepen, maar hij noemt het wel! Mij verbaasde het feit dat het een weergave van de werkelijkheid zou zijn ( is volgens Petra), ik ken dat helemaal niet.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 7 maanden geleden #25860 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
In de film kreeg Laura zeker liefde terug, en Sylvia wilde voor Laura zwanger worden. Dat kan je niet een liefdeloos iets noemen. Alleen de manier waarop Sylvia dat deed was hard. Maar... denk je dan... als Sylvia van tevoren gezegd had wat ze wilde gaan doen had Laura haar dan niet tegengehouden.

Ik moet ineens aan de film Antonia denken waarin de dochter wel een kind wil maar geen man. Samen met haar moeder zoeken ze een geschikte kandidaat, dat had in dit boek natuurlijk ook gekund.

Ik denk dat het voor een lezer ook leuk is om de mythologie te herkennen, maar dan moet een boek wel zo geschreven zijn dat je zonder die kennis ook een prettig boek hebt.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 7 maanden geleden #25866 door Rael
Beantwoord door Rael in topic Re: bericht

Marjo schreef : Over dat 'gedoe' van het gebruik van symboliek. Ik zie dus helemaal niet in wat het aan het verhaal toevoegt als je weet dat Mulisch zijn kennis van de klassieke mythologie en andere zaken in het boek verwerkt. Het levert vast veel lol op bij het schrijven, maar voor het leesplezier doet het bij mij helemaal niets.

Dat vind ik dan wel weer het aardige, dat het zonder de diepere laag ook wel een prima boekje is. Mulisch werkt wel heel vaak met al die symboliek waar jij niks mee hebt. Over het algemeen zou ik niet kunnen zeggen dat ik niets met symboliek in het algemeen heb (daarvoor is het veel te breed en soms is de symboliek groter dan de oppervlakte), maar in dit geval vond ik het wel heel aardig.

Ik vraag me alleen af waarom Laura zich voortbewoog alsof de aarde onder haar rolde en niet op de 'normale' manier.
Laatst bewerkt doorRael.

Lees meer
17 jaren 7 maanden geleden #25873 door marjo
En bij zo'n zin heb ik dan weer wel een beeld, dat heel anders is dan wanneer je gewoon maar loopt!

Misschien deed Sylvia dat uit liefde, Dettie, maar ik vind dat maar een raar soort liefde! Zeker niet wat ik versta onder een intense, intieme liefde.

Lees meer
17 jaren 7 maanden geleden #25928 door PetraO.
Beantwoord door PetraO. in topic Re: bericht
Dettie schreef:

Had het niet net zo goed een verhaal over een hetero-stel kunnen zijn?

Dat idee heb ik wel. Het viel me amper op dat het over een lesbische verhouding ging. Misschien als Mulisch deze liefde meer had uitgediept wel...maar nu vond ik de vorm van liefde beschreven zoals die in verschillende verhoudingen voor kan komen (het geslacht niet terzake doende...).
Laatst bewerkt door.

Lees meer
17 jaren 7 maanden geleden #25929 door marjo
Behalve dan dat ze uitgescholden worden als ze twee mannen 'oplieren'...

Tijd voor maken pagina: 0.419 seconden