Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hülga Cigdem - De importbruid (debuut)

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24927 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Staat hier nog voor mijn neus.. in gezelschap, dus wanneer ik het lees weet ik nog niet. Maar ik word wel nieuwsgierig!
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24938 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Ik wil het boek nog wel eens een keer herlezen om te achterhalen waarom ik dacht dat Ruya niet naar school wilde... Misschien omdat zij zo graag al jong wilde trouwen? (en weg van huis wilde zijn).

Ze dacht volgens mij dat door met Kaan te trouwen en naar Nederland te gaan ze daar haar kans om te studeren wél zou krijgen. Ze zag Nederland als het beloofde land waar alles zou kunnen. Dat was dacht ik ook een van de redenen waarom ze ja zei op het verzoek van Kaans familie om met Kaan te trouwen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24966 door marjo
Ik ben over de helft. Ik vind het geen boek om in een keer door te lezen, dan wordt het saai.

Het is dus nog vers, en ik heb nu deze thread helemaal gelezen (inclusief die opmerkingen van mij die als je alles leest heel raar zijn, ha)

Ze voelde zich als dochter niet gewenst (inderdaad: zoals ze ook haar eigen dochtertje behandelt), ze wilde weg van de liefdeloze sfeer in huis.

Des te schrijnender is het dat als ze terug komt, op vakantie, dat ze moet zien hoe haar zussen wel met liefde omringd worden, en dat ook haar kleindochtertje gewenst is. Maar zij nog steeds niet!

Het was niet zozeer om Nederland dat ze wilde trouwen, ze was verliefd op Kaan. Ze was er juist helemaal niet zo blij mee dat ze naar Nederland moest!

Maar nu ze er eenmaal was en zag hoe het ook anders kon, wilde zij dat ook. Bovendien had ze het ene juk verruild voor een erger, dat van haar schoonmoeder. En dan een kind krijgen, nog moeten puberen in feite. Tjee, wat zal ze het moeilijk gehad hebben. En dan toch braaf thee schenken aan al die visite, iedere dag weer.

Er gelden inderdaad heel andere regels binnen Turkse families. Die ene dat een zoon zijn vrouw, en ook zijn dochter moet negeren als zijn eigen vader in dezelfde ruimte is, dat vind ik zo'n rare regel!

Je krijgt er de vreemdste situaties door, waar zou dat toch zijn oorsprong hebben?

Nou ja, verder lezen maar weer..

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24969 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht
Leuk Marjo dat jij ook aan ''De importbruid' begonnen bent!

Ja, ik vond het ook een hele vreemde Turkse regel dat een man zijn vrouw en dochter moet negeren omdat zijn vader in dezelfde ruimte is.... Ik ben ook reuze benieuwd naar wat daar de achtergrond van is! Uit het boek blijkt dat men in de Turkse samenleving veel respect heeft voor de ouderen in de samenleving!

Ik ben door "de importbruid" nieuwsgierig geworden naar hoe andere allochtone vrouwen de overgang van hun geboorteland naar Nederland ervaren en ik heb via de bibliotheek een paar boeken over dit onderwerp gereserveerd.

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24970 door marjo
Dat vind ik inderdaad de kracht van dit boek: dat je van de inside out hoort hoe het is om als Turkse hier te komen en te proberen een weg te vinden. Niet alleen krijgen we mee hoe de hoofdpersoon een juk van zich af probeert te schuiven, we lezen ook over hoe andere vrouwen en mannen hier leven.

Het is bijna uit..

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24971 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

De generatie van haar schoonmoeder bleef gewoon thuis met de kinderen en vond het niet nodig om Nederlands te leren; de jongere generatie kijkt hier dan toch anders tegen aan.

Die generatie dacht dat ze tijdelijk in Nederland waren, ze waren gastarbeiders. Ze zouden teruggaan naar hun geboorteland. Het was aanvankelijk ook de bedoeling dat vrouwen niet naar Nederland zouden komen. De man zou veel geld verdienen in Nederland en met dat geld een nieuw bestaan in het geboorteland opbouwen. Het pakte heel anders uit. Nederland was veel duurder dan gedacht en veel vrouwen kwamen toen naar Nederland maar wel met de gedachte weer terug te keren. Waarschijnlijk dachten ze waarom Nederlands leren als ik toch weer terug ga.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.484 seconden