Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Ricus van de Coevering - Sneeuweieren (debuut)*

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22766 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Maar dit is ook weer niet altijd waar.

Ja en dat maakt het juist ook allemaal zo moeilijk, soms vind ik dat omfloerste ook leuk/goed. Dus hoe je nou moet zeggen waar je echt van houdt om te lezen is haast niet te doen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23724 door dettie
De roman Sneeuweieren van Ricus van de Coevering wordt uitverkoren voor de reeks 'Schrijvers van Nu', de langstlopende literaire reeks in het Nederlands taalgebied, zo maakte de grootste boekenclub van Nederland en Vlaanderen bekend.

Lees verder www.boekennieuws.com/2008/05/ricus-van-d...ng-verkozen-tot.html

Dettie

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24327 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Een parel van een boek!

Eenvoudig geschreven: in het eerste deel lijkt het wel alsof je een jeugdboek in handen hebt. Het tegendeel is waar. Alles klopt: de stugge, onbeholpen Harm die alleen maar oog voor zijn kippenren heeft, de gevoelige wat vereenzaamde Olga en hun intelligente, dwars wordende geadopteerde puberzoon David: prachtige geportretteerde schetsen!

Het tweede deel laat vele flashbacks zien: alles komt weer terug: de erbarmelijke situatie van de ren, de verslonzing van Olga, de eieren, de eierschalen, de sneeuweieren (wat knap gevonden overigens, deze titel!).

Wat mij ook zo aansprak was de verschijning van kater Mozes...alsof David weer is teruggekomen:

"Hij zou in een volgend leven wel een roofdier in Afrika willen zijn. Een leeuw, een tijger of desnoods een kater. Voor zijn verjaardag had hij eens een kat gevraagd, maar hij mocht er geen van zijn vader, die bang was dat het beest de kippen zou opjagen".

"Buiten op de mat had ze tot haar verrassing een katertje gevonden, zo klein als haar handpalm. Nadat ze het slijm uit zijn oogjes had geveegd, wandelde ze het donkere erf op, lieve woordjes prevelend. Ergens moest er een poes liggen die hem zojuist had gebaard. Niets bijzonders was te zien of te horen en ze fluisterde:"Ja, het is koud buiten, niet...? Het is koud buiten, niet,...Mozes?"

Een hele mooie, aangrijpende roman, je wordt van het begin tot het einde meegesleurd in het verhaal. Prachtig debuut!

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24338 door dettie

de stugge, onbeholpen Harm die alleen maar oog voor zijn kippenren heeft

Vond jij dat irene? Zelf had ik het idee dat Harm ook zijn gevoel niet kwijt kon. Olga en Harm hielden hun gevoelens veel te veel voor zich. Ze praatten niet met elkaar, en waren alle twee erg eenzaam vond ik.

Ik ergerde me ook aan de passieve houding van Olga. De hele dag is ze al ongerust maar doet niets... gaat zelfs naar het dorp. Waarom toen niet gezocht naar David? Ze handelt alsof ze totaal afhankelijk is van Harm... Dat ergerde me. Maar ja, als een verhaal je kan laten ergeren dan is het goed.

Het tweede gedeelte werd mij een beetje te zweverig, té bizar.

Maar dat is persoonlijk. Veel mensen vonden dat tweede gedeelte juist zo mooi.

Dettie

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24783 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ik vond het ook een mooi boek. Het begin een beetje te klinisch, te amateuristisch zou ik bijna zeggen, maar gaandeweg werd het beter (of ik raakte er aan gewend!) Ik vond het tweede deel zeker zo goed. Hoe Olga totaal ontredderd in haar godsdienstwaan vlucht. Een laatste strohalm om niet helemaal ten onder te gaan. En hoe niemand, haar ouders niet, haar schoonzus niet, haar man ook niet, in de gaten heeft hoe diep ze in die put wegzakt. Het verhaal achter het zoveelste krantenbericht over verwaarloosde dieren, waarvan iedereen zegt: "tjee, dat zoiets kan gebeuren" en zo "iemand moeten ze opsluiten".
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24807 door dettie
Haar man had sowieso niet in de gaten hoe diep de pijn was van zijn vrouw en hoe bang ze was haar enige kind te verliezen.

Net zo goed als zij zijn pijn niet zag.

Ik ergerde me aan haar 'slaafse' houding. Ga dan zingen dacht ik, en ga dat kind zoeken als je zo ongerust bent.

Ik begrijp, of weet het niet meer, ook niet helemaal hoe het kan dat zij zover komt, kijkt niemand naar haar om? Heeft niemand in de gaten hoe het met die kippen gesteld is? Dat gebeurde niet van de een op andere dag.

Ze zong toch in die kerk als ik me goed herinner, kwam niemand van dat koor eens kijken?

Ik hou niet echt van dat 'zweverige'. Ze sloeg helemaal door maar op de manier zoals dat beschreven werd, daar houd ik persoonlijk niet van. Het werd me té zweverig.

Ik vraag me ook af als het boek Knielen op een bed violen niet zo'n hype was geworden of dit boek dan ook zo bejubeld zou worden.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.427 seconden