Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Russell Artus - Zonder wijzers

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1547 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Marjo zegt:

Het is toch hetzelfde als een feuilleton of soap op de tv

Ha nee, Marjo. Veel boeken kun je toch niet vergelijken met een soap.

Ik houd het echt bij die speciale hersenen!

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1571 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Bianca,

Dat hangt er dus vanaf. Een boek wat niet makkelijk leest, wat zelfs aan de saaie kant is, zal ik eerder wegleggen, dan een boeiend exemplaar.

Als er niet de lang tussen zit, kan ik meestal wel moeiteloos het verhaal vast houden. Als het spannend is kan het ook voorkomen, dat ik er in doorlees tot einde, als het tenminste niet 600 bladzijden zijn! Ik kan me nog goed herinneren (ik heb namelijk vroeger op de leeskring site naast literatuur, ook bij het thriller/horror forum gezeten) dat ik begon in een boek van de meesterschrijver van griezel/sci fi romans Whitley Strieber, dat was Verboden Gebied en daar heb ik gewoon in doorlezen tot ik het uit had. Ik kon het gewoon niet meer wegleggen, heb alleen thuisdoor geluncht, om meteen weer verder te lezen. Dat waren 300 bladzijden. Daar heb ik toen geloof 6 uur overgedaan.

Bij mij gaat het lezen alsvolgt in zijn werk.

Als ik aan een boek begin, krijg ik daar opeens beelden bij, opgeroepen en vormgegeven door mijn eigen fantasie. Dat heb ik niet meteen in de gaten, tijdens het lezen, ontdek ik ineens dat mijn geest die beelden projecteert. Die beelden, die per boek uniek zijn, hou ik vaak moeiteloos vast. Lees ik 4 of 5 dagen later weer door, springen die zelfde beelden, meteen als ik weer doorlees, in mijn geest te voorschijn. En zo kan ik dat bij meerdere boeken tegelijkertijd vasthouden.

Bv nu bij Dostojewski's Gebroeders Karamasov vind ik het verhaal zo prachtig, dat het moeiteloos in mijn geheugen gegrift staat. Sterker nog toen ik de eerste keer jaren geleden dit boek een stuk van las, moet dit dusdanige indruk gemaakt hebben, dat ik jaren later moeiteloos weer in het verhaal kon verplaatsen en verschillende gebeurtenissen weer terugherkende.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1572 door Roel
Hallo Tiba,

Waar ik wel last van heb, is als ik geen bladwijzer gebruik, ik vaak de juiste pagina kwijt ben en weer moet zoeken en teruglezen. Dat komt het voor dat ik een paar pagina's heb gelezen en dan pas merk, verrek, dat heb ik al gelezen!
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1574 door Roel
Hallo Marjo,

Ik ben het hier eens met Tiba, je kunt dit niet met soaps en feuilleton's op tv kijken vergelijken. Want boeken krijg je van je eigen fantasie beelden of geen beelden door. Bij tv zijn er al beelden, kan geen eigen fantasiebeelden meer fabriceren.

Juist de te veel visueel ingestelde mens, verliest zijn vermogen beeldende fantasie. Met andere woorden van teveel tv kijken, wordt je een slechte boekenlezer.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1576 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Vandaar dat ik met gemak zoveel boeken lees dan! Ik kijk geen tv..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1577 door Roel
Marjo, dat heb je ook veel meer tijd om boeken te lezen!

Ik kijk trouwens zelf selectief tv. Vroeger toen men het zappen net ontdekt had, dacht ik dat is helemaal niks. Daarna merkte ik dat ik door zappen juist de programma's ontdekte die ik wilde zien. Nadeel, het kan zijn dat je er pas midden invalt!
Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.375 seconden