Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Russell Artus - Zonder wijzers

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1508 door Roel
Russell Artus - Zonder wijzers werd gestart door Roel
Debuut van deze Nederlandse schrijver, die net weer nieuw een boek heeft geschreven. Aardig boek, sommige indrukwekkende passages, maar toch enigsinds teleurstellend. Artus zoekt tenminste niet de makkelijke weg, door steeds van perspectief te wisselen, waardoor de structuur minder voor de handliggend is. Maar uiteindelijk vond ik het verhaal over een jongeman die via diverse sexuele relaties met zowel jongens en meisjes, op zoek is naar zijn identiteit toch niet spannend genoeg als geheel.
Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1510 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het is lang geleden dat ik het gelezen heb, en herinner me eigenlijk alleen dat ik het een warboel vond. Hier en daar boeiend, dus wel uitgelezen, maar geen duidelijke lijn erin. Klopt dat?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1513 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Marjo, hij heeft wel zo knap in elkaar gestoken, dat je er pas laat achterkomt, dat het begin van het verhaal eigenlijk het einde is. Ja, ik had ook moeite om alles op een rijtje te zetten, maar misschien wordt het pas duidelijk bij een tweede keer lezen! Eigenlijk zou je ieder boek in ieder geval twee maal moeten gelezen. Net als cd's, die je toch ook wel minstens 2 maal hebt beluisterd, dus waarom eigenlijk boeken niet!
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1515 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Welja, op het herleeslijstje..heb je enig idee hoe lang die lijstjes zijn bij mij???

Heb je zijn nieuwe boek al gelezen? Die kreeg niet de beste kritieken!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1516 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Enkele plukjes recensies

1

Artus werd alom geprezen voor zijn debuut Zonder wijzers,

al ging die waardering steevast gepaard met een even groot onbegrip:

waar die roman nou eigenlijk over ging, de kritiek stond machteloos.

2

Dit debuut bestaat uit vijf verhalen die op het eerste gezicht nauwelijks met elkaar verbonden zijn. Pas na lezing van de roman is de chronologie van het verhaal helemaal te reconstrueren

3

"Zonder wijzers is "én én", volgens Carel Peeters: "het is zowel een rommeltje als gestructureerd, het is diepzinnig en oppervlakkig. Het mengsel van bewust en intuïtief geeft er de overtuiginskracht aan." De verschillende recensenten doen allen verwoede pogingen om het verhaal toe te lichten en uit te leggen, maar in de meeste recensies komt naar voren dat het een behoorlijk ingewikkeld, 'kunstig gecomponeerd', boek is. Een duidelijke verhaallijn is er niet. Het boek is opgebouwd uit een zestal hoofdstukken die weer zijn onderverdeeld in een reeks korte subhoofdstukken waarin zonder veel chronologisch verband gedachten, dialogen en scenes achter elkaar staan. Carel Peeters zou deze roman het liefst onmiddelijk herlezen; "Je wilt de weg stante pede opnieuw afleggen om van de flarden die zijn blijven hangen een eenheid te maken. Dat het een verhaal is over een familie in Engeland met vier kinderen -twee jongens en twee meisjes, waarvan de vader oorspronkelijk uit India komt, en dat die vader overleed toen de eigenlijke hoofpersoon, Nigel, zes jaar was- dat is je aan het slot allemaal wel duidelijk. maar het verhaal wordt zo verteld dat het familieverhaal een labyrint wordt."

4

"Zonder wijzers is geen boek om even snel en efficiënt door te lezen om te zien hoe het afloopt", zegt Reinjan Mulder hierover. Dat lijkt me ook niet de meest voor de hand liggende gedachte om aan een boek te beginnen.

5

Volgens Goedegebuure is Zonder wijzers meer dan een roman over de beleving van tijd en de verschillen die er in dat opzicht tussen culturen bestaan. Artus heeft onmiskenbaar de bedoeling gehad een boek te schrijven over het gebrek aan richting en houvast dat de smeltkroes van het huidige fin de siècle aankleeft. Wat dat betreft verwijst de titel niet alleen naar een klok Zonder wijzers, maar ook naar het ontbreken van algemeen geldende gedrags-en levensregels.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 6 maanden geleden #1522 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ja, die lijstjes houden ons van herlezen af, dat klopt! Maar op deze manier krijgen vele boeken geen tweede kans, terwijl ze die soms wel verdienen. En de rijkdom van boeken, komt ook pas vaak bij de tweede of derde of..boven water. Daarom ben ik sinds vorig jaar steeds meer aan het herlezen. Natuurlijk de verrassing is eraf, maar je ontdekt wel weer andere dingen, die het boeiend maken. Binnenkort ga ik Herman Hesse's boeken herlezen. Daar verheug me geweldig op. Wanneer weet ik nog niet, want ik lees al aan het begin van het nieuwe jaar aan 8 verschillende boeken!
Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.490 seconden