Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Henk van Woerden - Ultramarijn (samenleesboek)

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17404 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Dat is denk ik de "mythische dimensie" waar over gesproken wordt: de goden kunnen tevreden zijn, aan het noodlot valt niet te ontkomen. Zoals ook bij het gedicht van De Tuinman en de dood (P.N. van Eyck). In mythen (en sprookjes trouwens ook) gebeuren de meest onwaarschijnlijke dingen.

ja maar, ja maar, ja maar... dit noem ik niet echt een noodlot.

Het noodlot was dat ze als halfbroer en zus geboren zijn en liefde voor elkaar voelden. Hooguit kan je nog zeggen dat het noodlot is dat hij gaat houden van zijn dochter omdat zij zo op haar moeder lijkt. Maar zij weet er op gegeven moment van! Zij kiest ervoor alles te laten zoals het is, en waarschijnlijk hij ook gezien het armbandje (wat bij een geboorte wordt gegeven en wat in zijn jaszak wordt gevonden) Dat is geen noodlot meer... dat is bewuste keuze. Het noodlot was dat zij elkaar zagen, leerden kennen, wat ik, mijn mening, erg vergezocht vond en je al van mijlenver aan zag komen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17418 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Inge schreef : Het spijt me maar ik vond het een "onwezelijk" verhaal. Er wordt enorm veel geïnsinueerd... Incest, racisme, vervreemding, prostitutie,.....Te veel onderwerpen, te weinig uitgediept,.....

Ja jij zegt het goed, al deze onderwerpen werden aangeraakt en benoemd maar echt uitgewerkt werd het niet. Daarom had ik ook zo'n moeite met dit boek. Moenie kijk nie is wél uitgewerkt en schitterend geschreven.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden