Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Henk van Woerden - Ultramarijn (samenleesboek)

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17374 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Iemand bij de boekgrrls zei dat het over racismse ging. Vinden jullie dat ook?

Ja er gebeuren akelige dingen, maar specifiek een verhaal over racisme?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17375 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hoe vond jij het boek zelf Librije?

Ik had erg moeite met de grote overgangen en het onwaarschijnlijke van de ontmoeting vader en dochter. Jij niet?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17379 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Iemand bij de boekgrrls zei dat het over racismse ging. Vinden jullie dat ook?

In eerste instantie niet, hoewel het wel regelmatig tussen de regels door aan de orde komt,

Maar aan het einde van het boek, als bijna terloops genoemdwordt dat er in een bus de woorden "auslander aus"gekrast staan bedacht ik dat door dat alsmaar toch terugkomen van dat onderwerp het misschien toch een thema is,

of een soort "onderstroom"onder het boek.

Ik weet niet of ik het helemaal goed citeer want ik ben op vakantie en het het boek niet bij me.

Groetjes Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17392 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Het spijt me maar ik vond het een "onwezelijk" verhaal. Er wordt enorm veel geïnsinueerd... Incest, racisme, vervreemding, prostitutie,.....Te veel onderwerpen, te weinig uitgediept,.....

Ik denk ook dat het eerder de gouden uil gewonnen heeft als postuum eerbetoon.

Ik heb het uitgelezen maar draag er weinig of niets van mee. Het heeft geen indruk gemaakt op mij.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17397 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het niets vond!

Weten jullie (nog) dat dit boek ook de Inktaap gewonnen had vorig jaar? (prijs die wordt toegekend door middelbare scholieren)
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 11 maanden geleden #17402 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht

Dettie: het onwaarschijnlijke van de ontmoeting vader en dochter.

Dat is denk ik de "mythische dimensie" waar over gesproken wordt: de goden kunnen tevreden zijn, aan het noodlot valt niet te ontkomen. Zoals ook bij het gedicht van De Tuinman en de dood (P.N. van Eyck). In mythen (en sprookjes trouwens ook) gebeuren de meest onwaarschijnlijke dingen.

Dettie: maar specifiek een verhaal over rascisme?

Nee, dat is een te groot woord. Van Woerden probeert, zonder veroordeling, inzicht te geven in de normen, waarden en culturele rijkdom van dit volk. En in onderstroom (zoals WilV schrijft) laat hij ons kennis nemen van de kortzichtige houding van de Westerling, als toerist op bezoek. Die er van uit gaat in een achterlijk land te logeren en weigert in zijn gedrag (alles moet kunnen) rekening te houden met de plaatselijke bevolking.

Dat onbegrip en het gebrek aan belangstelling en kennis over de vreemde cultuur leiden in West-Europa tot termen als Auländer raus (discriminatie dus).

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Tijd voor maken pagina: 0.432 seconden