Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Marieke van der Pol - Bruidsvlucht (debuut)

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25309 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Jij hebt altijd een bepaalde vorm van schrijven Marjo dat ik er bijna niets meer op weet te zeggen. Hoe je dat doet weet ik niet, wat is uw geheim? :D

Toch waag ik maar een poging.

We hadden het niet over maatschappelijke betrokkenheid, dat is voor mij geëngageerde literatuur, iets aan de kaak stellen.

Eigentijds is voor mij meer een boek dat in de huidige 'taal' geschreven is. Of het gebruik van moderne woorden of sms taal. Of dat de personages internet gebruiken of kinderen die Turkse of Marokkaanse vrienden hebben. Wat dat betreft is De steniging wel een eigentijds boek.

Ik denk dat Siebelink onbewust eigentijds is geworden. De man schrijft al jaaaren over zijn frustraties rond zijn gelovige opvoeding. Knielen op een bed violen kwam precies op het goede moment uit omdat door de gedachten rond/over de moslims het 'eigen' geloof weer sterker naar voren kwam. Als mensen onzeker worden grijpen ze vaak teug naar het geloof. In oorlogstijd zitten kerken ook vaak vol. Ik geloof niet dat Siebelink nu zo bewust bezig is geweest met maatschappijkritisch bezig te zijn.

Bruidsvlucht was voor mij niet maatschappijkritisch maar ook zeer zeker niet ouderwets of achterhaald.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25311 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nu is de vraag: wat is eigentijds? is dat niet altijd maatschappelijke betrokkenheid? En waar hebben we het over: over het verhaal of over de stijl?

En dan heb ik het nog niet over dat de bedoelingen van de schrijver, al of niet opzettelijk, niet altijd overeen komen met wat de lezer leest.

"bruidsvlucht" geeft geen kritiek op onze huidige maatschappij. Misschien wel op die van toen, en dan is haar kritiek impliciet een weergave van wat we nu denken en voelen. Ik bedoel: wij kunnen nu vinden dat de hoofdpersonen het anders hadden moeten doen. Maar dat doet niet ter zake, daar gaat het Marieke van de Pol niet om. En mij ook niet, je kan het erg ingewikkeld maken..

Bruidsvlucht is niet ouderwets of achterhaald nee, maar dat bedoelde Pieter toch ook niet? Hij wilde alleen graag een boek bekroond zien dat de lezer aan het denken zet. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25316 door dettie
Heb het maar even in het woordenboek opgezocht

eigentijds - passend bij de huidige tijd

maatschappijkritiek - kritiek op de bestaande maatschappelijke toestanden en verhoudingen

Ik heb het over de inhoud niet over de stijl.

Pieter had het er over dat het onderwerp Godsvrezend zijn uitgekauwd en niet meer van deze tijd was. (Zie vorige pagina van dit item.) en vond het vreemd dat dat juist bekroond was.

Eigenlijk vond ik Bruidsvlucht geen kritiek leveren, het was zoals het was. Ze gaf alleen een beeld wat de gevolgen van een bepaalde opvoeding zijn of de gevolgen van een vreselijke gebeurtenis in de geschiedenis. Kritiek daarop zag ik er niet echt in.

Dettie

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25326 door marjo
Ik liep met de hond, tijd genoeg om er over te piekeren.

Voor mij is eigentijds dat het nu geschreven is. Maar dat klopt dus niet.

Met maatschappijkritisch zit ik wel goed.

Dus een historische roman is niet eigentijds? Het boek van Marieke van de Pol is niet eigentijds? Daar moet ik aan wennen hoor. Ik denk dat ik zelf meer op de stijl let. Afleren geblazen!!

Dat religie van alle tijden is, heb ik al gezegd. Het boek gaat daar ook niet over, het vertelt het verhaal van die vrouwen en de vlucht. P. erkende ook dat hij dat niet gelezen had, dat hij deze kritiek dus niet had kunnen leveren. Als je het dan algemeen gaat stellen, dat religie een uitgekauwd thema is, nou daar zijn jij en ik het over eens toch, dat het niet zo is?

Tja, of "bruidsvlucht" een maatschappijkritiek inhoudt, ik vind dat er die altijd is, impliciet. Niet eigentijds dus, ha. Maar omdat je met de ogen van nu kijkt naar de mensen van toen, en je het verhaal op een bepaalde manier vertelt, geef je een mening. Ik heb het niet over positief of negatief. Een mening. Als de schrijver zelf een aanhanger is van een bepaalde beweging, of geloof, dan is de taal zeker anders!

Maar dat dit zeker niet de hoofdmoot van het boek is, dat is absoluut waar. Dat het niets met de prijs te maken heeft, dus ook.

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25329 door dettie
Een historische roman niet eigentijds, daar moet ik ook over nadenken. Het past niet bij de huidige tijd omdat het over een vroegere tijd gaat, dat klopt dan wel. De taal is wel eigentijds.

Nou ja, je kan er eindeloos over voortborduren maar dan gaan we wel heel erg afwijken van het boek zelf.

Dettie

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25332 door marjo
Daar waren we al ver van weg..

Behalve als je wil weten of Bruidsvlucht eigentijds is. In mijn ogen wel, maar volgens jouw woordenboek niet. Of toch? Wat betekent "passend bij"??

Ik ben een muggenzifter hoor..

Tijd voor maken pagina: 0.486 seconden