Pieter, ik krijg de indruk dat je het boek niet gelezen hebt. Het onderwerp is niet de angst voor God maar het verdere leven van vier mensen die meegevlogen zijn met de Bruidsvlucht.
Het verhaal is gebaseerd op de historische (bruids)vlucht die toentertijd daadwerkelijk (1953) plaatsvond, dan kan je niet verwachten dat mensen zoals nu tegen het geloof aan kijken. Dan zou het boek ongeloofwaardig worden (om in de geloofstermen te blijven

)
De personages zijn dus ook uit de tijd toen het geloof nog een veel belangrijkere plaats in nam dan nu.
Als je zegt dat de angst voor God een uitgekauwd onderwerp is dan moeten er ook maar geen historische romans meer geschreven worden, in historische romans speelt juist het geloof, die angst, veelal een belangrijke rol.
Bovendien werd in dit boek ook de holocaust besproken. Het door jou aangehaalde citaat over Esther (de naam zegt het al) gaat over een Joodse vrouw die weigert aan de Joodse wetten te voldoen en is een mondaine, moderne, vrijgevochten vrouw. Innerlijk levert ze nog een pittige strijd vanwege de holocaust en de mensen die ze verloren heeft. Het gaat dus niet alleen over één geloof.
De schrijfster heeft veel mensen geinterviewd die aan de bruidsvlucht hadden deelgenomen en het verhaal van de Ada in het boek is voor een groot deel daadwerkelijk zo geweest.
In het boek adviseert Ada’s moeder als Ada op reis gaat… 'Veel bidden, de kerk en de kinderen, de rest (liefde) komt wel.' Ada zegt zelfs ergens in het boek dat ze een leugenaar is geworden van al die gehoorzaamheid.
De door mij genoemde Ada maakt ook een evolutie door, ze blijft niet Godsvrezend.
Het mooie aan dit boek is juist dat je de levens en de groei van de personages meemaakt. Het enige niet-gelovige stel vreest eigenlijk nog het meest.
Ook jouw opmerking dat de vrees voor God je ouwerwets en afgedaan lijkt mij niet terecht. Er zijn nog héél veel dorpen, alleen in Nederland al waar die vrees nog zeer levendig aanwezig is.
Dettie