Ik heb dit boek net uit, en zit er bijna verbijsterd naar te kijken.
Ergens achter in het boek wordt gezegd dat dit boek moet zijn als een achtbaan, en zonder dat ik dat gelezen had dacht ik dat ook alsmaar...het lijkt wel of ik in een achtbaan zit, waarbij ik ook nog eens van de ene gemoedstoestand van de andere werd geslingerd.
Ik wist niets van dit boek en begon vrij blanco te lezen. Mijn eerste indruk was, ..wat een vermoeiend boek, door het tempo maar vooral door het hippe taalgebruik, wat bijna krampachtig, vond ik in het begin, wordt gebruikt.
Later in het boek zat ik blijkbaar toch zo in de wereld die beschreven werd dat ik daar minder last van had.
Het tweede wat al lezend alsmaar bij me opkwam was..dit is teveel..dit is te groot, over de top....de wereld is geen rozegeur en maneschijn, maar iedere keer als de hoofdpersoon ergens door een park loopt vind er wel bijna terloops een eerwraak of een gangbang plaats.
Aan het eind van het boek wordt duidelijk waarom dat zo beschreven is..de werkelijkheid is met reden wat vergroot..maar het goede van het boek is dat je die verklaring zelf ook al verzint, en dat je precies begrijpt waarom dat gedaan wordt.
Ik heb het boek inmiddels dus uit, en ik vind het moelijk om er een eindoordeel over te geven..het gevoel wat vooral overheerst is dat ik maar weinig boeken kent die zo verontrusten als dit boek.
Het is duidelijk ook met dat doel geschreven, als een aanklacht tegen de manier waarop in deze maatschapij naar vrouwen en meisjes wordt gekeken, de erotisering die al met kleine meisjes begint, en alle extremen en uitwassen die daar het gevolg van kunnen zijn.
Het verontrustende zit 'm ook meteen in die uitwassen..het is af en toe té erg, te gruwelijk om te verteren.
Ik moest denken aan de discussie die we deze dagen op het poezie forum aan het voeren zijn over Antjie Krog..dat haar poezie zo expliciet en verontrustend is dat het voor sommigen daardoor zijn doel voorbij schiet, en ik denk dat dat voor sommige lezers ook bij dit boek het geval is.
ik zou het Dettie bijvoorbeeld niet aanraden, omdat ik bijna zeker weet dat t te gruwelijk is.
Maar toch, maar toch..Dorrestein kan wel schrijven, en ze voert je mee in het verhaal, ze kruipt bijna in je bloed, onder je vel, je komt er niet los van. Het verontrustende van dit boek zijn niet alleen de extremen, maar misschien het realisme... een aantal aantoonbare feiten waaraan ze het verhaal ophangt, bijvoorbeeld de poster van de vrouw en het meisje in bikini voor een of ander telefoon merk gewoon realistisch zijn..aanwijsbaar..ik ken dat poster ook, daar is niets aan verzonnen, en het is de kern van wat zij zeggen wil...zo gaan wij met vrouwen en meisjes om..vrouwen worden kindmeisjes, kleuters van vier vrouwen in string of bikini. En sommige gevolgen die ze in het boek beschrijft zijn ver over de top, maar andere dingen, breezersex bijvoorbeeld, ik neem maar een voorbeeld zijn dingen die gebeuren en als term zelfs bekend zijn.
Dát is wat dit boek zo verontrustend maakt denk ik.
Volgens mij is dit de langste mening die ik hier ooit over een boek schreef, ik vind het erg moeilijk precies te verwoorden wat ik vind, voornamelijk omdat ik volgens mij nog niet precies weet wát ik precies vind..het moet nog een beetje bezinken.
Ik vond het in ieder geval een totaal ander boek dan ik in eerste instantie dacht, en ook wel een veel beter boek dan ik dacht.
Wil