Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Pascal Mercier - Nachttrein naar Lissabon Samenleesboek sept 2007

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17973 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Ik heb het boek verleden week gekocht. Probeer er deze week wat in te lezen. Het is hier nl. erg druk met andere dringende zaken.

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #17978 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ja het zijn kleine letters he...

Komt nog wel een keer joh, in iets kalmer tijden.

Groetjes

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18126 door Steven
Beantwoord door Steven in topic Re: bericht
Ik heb het boek in mijn vakantie gelezen een paar weken terug. Een goed boek naar mijn mening.

Later, wanneer ik meer tijd heb zal ik wel een meer uitgebreid verslag neerzetten.
Laatst bewerkt doorSteven.

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18231 door Sarah
Beantwoord door Sarah in topic Re: bericht
Ik heb Nachttrein naar Lissabon ook gelezen en ik vind het een juweel van een boek. Ik denk niet dat ik dit jaar nog een mooier boek zal lezen. Vanaf de eerste zin zit je midden in het verhaal en wordt je meegezogen in de aparte sfeer dit dit boek kenmerkt: dromerig, schemerig, desolaat. Het verhaal blijft tot het eind boeien, de hoofdpersonen worden met veel oog voor detail en zeer levensecht neergezet en de stukken die geciteerd worden uit het boek van Amadeu de Prado of uit zijn nagelaten brieven geven veel stof tot nadenken. Het boek zit ook vol mooie metaforen: de rechter zonder ruggengraat met een kromgetrokken rug door de ziekte van Bechterev, de trein van het leven etc. Normaalgesproken schrijf ik altijd wat mooie zinnen op die me zijn opgevallen, maar in dit geval kan ik het hele boek wel aanhalen. Kortom, ik heb genoten van dit boek. Zelfs de kaft vind ik prachtig. Dit boek verdient het (meerdere malen) herlezen te worden. Er zit zoveel in. Het is onmogelijk om dat allemaal in een lezing te zien.

P.S. De recensie van de Volkskrant laat weinig te raden over, zeg. Ik ben blij dat ik die niet gelezen heb voordat ik aan het boek begon.
Laatst bewerkt doorSarah.

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18232 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ja goed het Sarah..ik was er ook helemaal van onder de indruk, mijn hele exemplaar zit vol met onderstrepingen,

en het gedeelte over loyaliteit (blz. 212) en over teleurstelling (blz 218) heb ik zelfs overgeschreven. Te lang om hier even te citeren inderdaad, maar zó mooi.

Als ik jou zo lees krijg ik meteen weer zin in herlezen.

groetjes

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18233 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Nou Wilv, ik zit halverwege het boek. Binnenkort krijg je het terug, dan kan je het weer lezen :lol:

Het staat inderdaad vol met mooie zinnen, diepzinnige gedachten,.....

Het is een boek dat je traag moet lezen (maar dat heb ik al gezegd zeker?) Ik lees het 's avonds en dat heeft 2 voordelen: ten eerste slaap ik na een uurtje lezen in dit boek rustiger in omdat ik minder lig te piekeren over wat ik nog moet doen, wat ik vergeten ben te doen,......(ja gewoon rustig liggen denken over de woorden/zinnen in het boek maakt je rustig,) ten tweede is het eigenlijk het enige moment op een dag dat het zo rustig is dat je niet steeds afgeleid wordt.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Tijd voor maken pagina: 0.472 seconden