'Eenzaamheid zit in jezelf, iemand voelt zich eenzaam. Alleen zijn is geen contacten of geen vrienden of familie hebben.
Je kunt veel contacten hebben en je toch eenzaam voelen maar je kunt alleen zijn (dus niemand hebben) maar je toch niet eenzaam voelen. Omdat je bijvoorbeeld een rijk gevuld leven hebt door de dingen die je graag doet zoals de meneer Osmond uit het boek. Mrs Palfrey is wel alleen, maar ze voelt zich niet eenzaam.'
Precies, eenzaamheid zit in jezelf, en ik heb het gevoel dat deze oude mensen zich ieder op een eigen manier eenzaam voelen, of ze nu wel of geen contact hebben met de anderen of mensen van buiten. Ook die meneer is eenzaam, tussen al die vrouwen. Hij wil weg en samen gaan wonen met Mrs Palfrey, op wie hij zich verbeeldt verliefd te zijn. (verbeeldt, want zo teleurgesteld is hij niet als ze nee zegt, hij is meer verbijsterd dat ze zijn voorstel niet met beide handen aangrijpt!)
En voor mijn gevoel is ook mrs Palfrey eenzaam, zij werpt zich op haar beurt helemaal op de vriendschap met die Ludo! Die haar inderdaad bekijkt als de oude vrouw die ze is.
Het kijken op de menukaart, het breien om maar iets te doen te hebben, ik heb het net zo gelezen als Berdine. Ze hebben geen zinnige bezigheden. Dat ademt het verhaal uit: de zinloosheid van het oud zijn, als je geen echte contacten meer hebt, met mensen die je dierbaar zijn.
Ik denk dat het verhaal zich ook best af had kunnen spelen in een verzorgingshuis, alleen heeft Taylor gekozen voor deze manier, om het nog schrijnender te kunnen maken. Omdat ze denken beter af te zijn in dat hotel, terwijl dat helemaal niet zo is.