Ik vraag me af waarom jullie denken dat het een goedkoop hotel is en de oudere bewoners armlastig zijn.
Het personeel en de directie zijn niet vriendelijk, dat is wat anders maar daarom hoeven de bewoners nog niet onbemiddeld te zijn. Ik kreeg zelfs de indruk dat de oudere bewoners geen geldzorgen hadden.
Ik heb ook niet de indruk dat ze ongelukkig zijn, ze wonen daar gewoon, zij kunnen zich de luxe van een hotel permitteren en daardoor voelen ze zich ook wat meer dan andere ouderen. Ze hebben hun dagelijkse bezigheden, ze missen alleen wel wat meer vertier.
"'heel eenzaam, in de vorm dat ze nooit iemand zien, zijn ze niet. Ze zijn wel alleen, maar dat is wat anders.' Echt??"
Eenzaamheid zit in jezelf, iemand voelt zich eenzaam. Alleen zijn is geen contacten of geen vrienden of familie hebben.
Je kunt veel contacten hebben en je toch eenzaam voelen maar je kunt alleen zijn (dus niemand hebben) maar je toch niet eenzaam voelen. Omdat je bijvoorbeeld een rijk gevuld leven hebt door de dingen die je graag doet zoals de meneer Osmond uit het boek. Mrs Palfrey is wel alleen, maar ze voelt zich niet eenzaam.
Ze ziet haar altijd golfende dochter nooit en had het leuk gevonden als haar kleinzoon op bezoek kwam, maar echte affectie heeft ze niet voor de twee. Dat heeft ze eerder voor Ludo. Maar Ludo is aanvankelijk eigenlijk genadeloos, hij registreert de aderen op haar benen, de rimpels, de vlekken op haar handen, voor zijn te schrijven boek. Dat vind ik eigenlijk triester dan dat leven in het hotel. Gelukkig draait hij later bij.
Deze oude mensen uit het boek hebben het druk met hun dagelijkse gang van zaken, met het menu, met de tv, hun breiwerk. Ze houden elkaar in de gaten, troeven elkaar af. En willen beter dan de ander zijn.
Het grappige is vind ik, dat Mrs Palfrey daar helemaal niet aan mee wil doen, daarom wordt meneer Osmond ook verliefd op haar. Zij is niet zo, zij is een onafhankelijke, flinke vrouw en dat kan hij erg waarderen. Het is een beetje ironisch verhaal in mijn ogen.
Elizabeth Taylor toont volgens mij hoe het kán gaan tussen ouderen, het gekissebis, kleine dingen belangrijk maken, het getutter om niets, het zich beter voordoen dan ze zijn. Het verhaal komt op mij niet triest over. Geen troosteloos vooruitzicht maar gewoon een groepje mensen bij elkaar die elkaar wel enigszins mogen maar geen omgang met elkaar willen.
Dettie