Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jongerentaal

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7819 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
amai, je zou de chatteksten van mijn dochter eens moeten zien :shock: Hoe is het met jou= goejou? :shock: Dat zijn geen zinnen meer. :shock: Laatst begon mijn dochter zelfs zo tegen me te praten :shock: En sorry hoor, met alle respect voor de jongeren en hun taal maar daar trek ik de grens. Voor mijn part praten ze tegen ellkaar in het venus of mars of welke onaardse taal ook maar ik wil dat mijn kinderen tegenover mij volzinnen gebruiken met een werkwoord, onderwerp, en de hele santaboetiek. Ik vind taal al moeilijk genoeg zonder dat je er iets bijfantaseerd.

Hoeveel kinderen hebben er op school geen problemen met taal?

Dit weekend was Haaksbergen bij ons. Het is al tamelijk moeilijk om nederlanders en belgen bij elkaar te plaatsen maar als het kind dan nog geen AN kent :shock: . Ik ben heel het weekend blij geweest dat we ons kinderen zoveel mogelijk in het AN opgevoed hebben. Het jongetje dat ook bij ons logeerde was thuis opgevoed in dialect en had toch heel wat meer problemen om zich tegenover het nederlandse meisje verstaanbaar te maken. Ik vond het een pluim voor mij dat dat bij mijn dochter heel wat vlotter verliep 8)

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7822 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Koot en Bie waren er goed in nieuwe woorden te bedenken die later opgenomen zijn in de Dikke van Dale.

Ik vind de sms taal vreselijk. Eigenlijk ook omdat er vaak al heel slecht gewoon Nederlands wordt geschreven. Net wat Inge zegt.. Hoeveel kinderen hebben er op school al problemen met taal?

Oké is ook zo'n nieuw woord trouwens. Als iemand wat verteld dan hoor je als antwoord oké. Dat viel me op tenminste.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7831 door piedie555
Beantwoord door piedie555 in topic Re: bericht
Kooten en bie

Daar dacht ik ook meteen aan toen ik mijn berichtje schreef

Jemig de Pemig,ben echt een grote fan van ze!!!

Ook meen ik( maar dat weet ik niet zeker) dat Toon Hermans nieuwe woorden heeft verzonnen

Vreselijk die sms taal

Als het allemaal maar engels is, dan schijnt het allemaal stoer te zijn, net of we ons moeten schamen voor onze eigen taal

Ik vind het zo zonde van onze eigen mooie taal, met onze vooral hele grote woordenschat, volgensmij heeft het engels lang niet zoveel woorden als wij, maar goed dat weet ik niet zeker

Als je ook die oude spelling ziet in oude boeken, is dat hartstikke mooi

Net zoals al die prachtige dialecten

Amuseer ik me echt kostelijk als ik dat hoor

Daar moeten we toch met zijn allen trots op zijn

Van mij mag dat best naast het nederlands als 2e taal op de scholen worden gegeven

Het woord Oke; Helaas merk ik tot mijn vrees,dat ik dat woord ook wel eens gebruik Nu maak ik er maar Okidoki van,dat klinkt minder eng
Laatst bewerkt doorpiedie555.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7832 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
:? ik gebruik ook veel oke :? Hoe ik erop kom of waar ik het "opgepikt" heb weet ik zelfs niet :?

Bij ons thuis hebben we de kids geleerd i.p.v. te vloeken pot-vol-koffie te zeggen. (wij zeggen dat trouwens ook) Is minder genant voor de ouders als je je kind van 3-4 jaar temidden de winkel ferm hoort vloeken. De meeste mensen vinde het zelfs grappig. Wij hebben het ingevoerd nadat mijn dochter op school had leren vloeken. Je kunt ze dat nooit helemaal afleren, ze pikken de "slechtste" dingen eerst op, maar zo word het een eigenlijk bijna leuk om te "vloeken" :lol:

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7835 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
En nu hebben ze verzonnen dat op het mbo en vmbo, in Nederland dus, Nederlands als vak maar moet verdwijnen. De taal zou dan geïntegreerd moeten worden in andere vakken!!

Ik vind dit een vreselijk fout idee!!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7838 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja ik hoorde het op de radio, ze zijn niet goed wijs! Ik ben eerder voor extra lessen Nederlands!

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.423 seconden