Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jongerentaal

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7857 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
daar moet ik pedie gelijk in geven.Tot op vandaag zijn er nog altijd ouders die lezen niet noodzakelijk vinden. Het is toch opvallend dat kinderen die van kleinsafaan opgegroeid zijn met boeken (veel) minder problemen hebben met speling en taal. Ze zijn zinnen als het ware met de paplepel ingegeven. Dat wil daarom niet zeggen dat ze graag lezen. Ik heb mijn kinderen van kleinsaf voorgelezen. Mijn zoon heeft de microbe van mij geerfd. Mijn dochter las zelf niet graag tot ze Marc de Bel tegenkwam (in het derde leerjaar bij jullie jaar 6 geloof ik). Het om het even wat kinderen graag lezen maar hun taal verbeterd aanzienlijk. Maar ook het taalgebruik thuis is van belang. Ik ben er ook voorstander van om kinderen op een spelende manier met boeken te laten kennismaken. Dat moet daarom geen verplichte literatuur zijn. In klasverband boeken (voor)lezen is gewoon goed voor de ontwikkeling en als ze daar op school niet mee beginnen is het kalf tegen de tijd dat ze pubers zijn al dikwijls verdronken. Maar nu gaan we een eind weg van de discussie of taallessen geïntegreerd kunnen worden in andere lessen of het een appart vak moet blijven. Bij ons staat er in de krant van vandaag: Nood aan meer taalles op school. In dat artikel gaat het erover dat ouders willen dat hun kinderen beter en vlotter andere talen moeten leren. Hoe kun je dat nu willen als ze zelfs het nederlands niet beheersen?

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7957 door Sarah2105
Beantwoord door Sarah2105 in topic Re: bericht
ik zal even een dingetje zeggen (A)

Ik wil dus echt niet meer nederlands lessen! en helemaal geen literatuur,, want ik vind boeken lezen hartstikke leuk, maar die literatuur bij ons op school vind ik echt onzin. ALs je elk boek drie keer moet lezen om er allemaal debiele vragen over te beantwoorden dan vergaat me de lol toch wel een beetje...

fdat wou ik ff kwijt (A)

Het ergste van dood zijn zei ze, is dat je dan geen kersen meer kan eten (Jan Wolkers, Turks Fruit.)

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7962 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Teksten napluizen, want dat bedoel je denk ik, vind ik ook minder leuk. Al moet ik zeggen dat een museumbezoek zonder rondleiding minder zegt, hetgeen voor boeken ook geldt. Soms kunnen kanttekeningen heel verhelderend zijn.

Maar ik vind lietratuurgeschiedenis wel nuttig (niet voor vmbo, mbo). Weten wat voor stromingen er zijn, en wie daar zo'n beetje bijhoren, ik weet er veel te weinig van.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7976 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Teksten napluizen, vond ik altijd werl leuk!

Ja en literatuurgeschiedenis is ook boeiend, wou dat ik er meer van onthouden had...

Ben wel benieuwd wat voor soort debiele vragen dat zijn, Sanne.

Geef eens een voorbeeldje.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7991 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik vond school sowieso heerlijk.

Nederlandse les ook. De literatuurgeschiedenis! Daar kon ik geen genoeg van krijgen. Oude teksten lezen en proberen te begrijpen.

Ook teksten uitpluizen vond ik leuk en de literatuur, die boeken!! Wow er ging werkelijk een wereld voor me open! Geweldig vond ik het.

Wat vind jij er zo verschrikkelijk aan Sanne? Ik kan me niet herinneren 3 x een boek te moeten lezen. Waarom moet je dat? En wat voor debiele vragen krijg je dan? Vertel, vertel.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #8071 door compactweb
Beantwoord door compactweb in topic Re: bericht
Leuke discussie, helemaal voor een docent Nederlands.

Om te beginnen geef ik grammatica - op de ouderwetse manier - van VMBO tot VWO. Ik vind dat voornamelijk bij grammatica er geen debiliserende werkvormen tussen de leerling en docent moeten staan. Het is nu juist een onderdeel dat helaas voor velen saai maar net zo goed voor velen broodnodig is. Het argument dat je vanuit het VMBO hoort dat je er toch niets aan hebt slaat natuurlijk nergens op. Ook een bouwvakker, met alle respect, moet een nette zinsbouw hebben om een sollicitatie, memo, werkbrief, nota of wat dan ook te schrijven. Bovendien leert grammatica verbanden leggen - en dat is niet alleen gemakkelijk bij EHBO.

Dan over SMS-/MSN-taal. Er zijn in principe en naar mijn idee twee soorten taal. Grof onderscheiden: tijdelijke en tijdloze taal. SMS- en MSN-taal staat boven (of onder) het Algemeen Beschaafd Nederlands. Het kan er niet in gemengd worden omdat het niet algemeen aanvaard is. Dat Van Kooten en De Bie of Toon Hermans ooit woorden hebben bedacht die in de Van Dale terecht zijn gekomen, komt niet omdat zij een tijdelijke taal schreven. Zij maakten woorden die praktisch te gebruiken waren. Jongerentaal is niet bruikbaar, vanwege het simpele feit dat veel ouderen het niet begrijpen. Het hele volk begreep Van Kooten en De Bie, en wellicht een nog groter deel wist waar Hermans het over had.

Ik heb in de laatste jaren gemerkt dat met SMS- en MSN-taal opgegroeide leerlingen nog steeds een prima in Nederlandse taal verwoorde tekst kunnen schrijven. En wanneer er eens eens een afkorting doorschemert, dan zijn ze heel redelijk wanneer ze er op gewezen worden. Zelfs jongeren hebben door dat hun taal niet door iedereen begrepen wordt en sterker nog: dat willen ze niet eens. En wel omdat het hun taal is, en niet die van iedereen.

Groet,

Wouter
Laatst bewerkt doorcompactweb.

Tijd voor maken pagina: 0.492 seconden