Leuke discussie, helemaal voor een docent Nederlands.
Om te beginnen geef ik grammatica - op de ouderwetse manier - van VMBO tot VWO. Ik vind dat voornamelijk bij grammatica er geen debiliserende werkvormen tussen de leerling en docent moeten staan. Het is nu juist een onderdeel dat helaas voor velen saai maar net zo goed voor velen broodnodig is. Het argument dat je vanuit het VMBO hoort dat je er toch niets aan hebt slaat natuurlijk nergens op. Ook een bouwvakker, met alle respect, moet een nette zinsbouw hebben om een sollicitatie, memo, werkbrief, nota of wat dan ook te schrijven. Bovendien leert grammatica verbanden leggen - en dat is niet alleen gemakkelijk bij EHBO.
Dan over SMS-/MSN-taal. Er zijn in principe en naar mijn idee twee soorten taal. Grof onderscheiden: tijdelijke en tijdloze taal. SMS- en MSN-taal staat boven (of onder) het Algemeen Beschaafd Nederlands. Het kan er niet in gemengd worden omdat het niet algemeen aanvaard is. Dat Van Kooten en De Bie of Toon Hermans ooit woorden hebben bedacht die in de Van Dale terecht zijn gekomen, komt niet omdat zij een tijdelijke taal schreven. Zij maakten woorden die praktisch te gebruiken waren. Jongerentaal is niet bruikbaar, vanwege het simpele feit dat veel ouderen het niet begrijpen. Het hele volk begreep Van Kooten en De Bie, en wellicht een nog groter deel wist waar Hermans het over had.
Ik heb in de laatste jaren gemerkt dat met SMS- en MSN-taal opgegroeide leerlingen nog steeds een prima in Nederlandse taal verwoorde tekst kunnen schrijven. En wanneer er eens eens een afkorting doorschemert, dan zijn ze heel redelijk wanneer ze er op gewezen worden. Zelfs jongeren hebben door dat hun taal niet door iedereen begrepen wordt en sterker nog: dat willen ze niet eens. En wel omdat het hun taal is, en niet die van iedereen.
Groet,
Wouter