Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jongerentaal

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7839 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Nou, ik ook! Ik heb al moeite om me met manieren uit te drukken, wat zal dat dan niet zijn met kinderen die geen (enkel geïntegreerde les) nederlands meer hebben.
Laatst bewerkt doorInge.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7841 door piedie555
Beantwoord door piedie555 in topic Re: bericht
Ja absoluut vind ik ook!!!!!!!!!!!

En vooral nog meer literair

En zelf opstellen laten maken

Ook bijvoorbeeld met de boekenlijsten

Dat de kinderen bijvoorbeeld om en om een boek moeten lezen

Dus eerst bijv. een verplicht boek en dan naar eigen keuze een boek moeten lezen met boekverslag natuurlijk, dat ze zelf ook eens leren zoeken in de bieb wat ze zelf leuk vinden

Ook moet er veel en veel meer aandacht aan gedichten worden besteedt

( Wij hebben dat trouwens niet eens gehad)

Dus vooral ook de leukigheden en de creativiteit van de taal leren

En niet alleen maar het ontleden

( Weet nog wel, hoe ik en ook mijn klas) daar vroeger een enorme hekel aan hadden

Dat is dus ook niet echt bevordelijk
Laatst bewerkt doorpiedie555.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7847 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Loop je nu niet een beetje hard van stapel, Piedie? Ik zou de jeugd op het mbo en vmbo niet willen dwingen een boek te lezen en al die andere extra dingen die op vwo-niveau wel moeten blijven. Het is nu eenmaal zo dat die mbo en vmbo (de technische richting vooral) veeleer praktisch ingesteld zijn. Als je het zo bekijkt valt er veel over te zeggen dat een jongere die opgeleid wordt tot bakker ook specifieke taal in die richting leert, zodat we straks niet een bord op straat zien staan met "4 bolusen voor de preis van 3" of zo! Dat zou goed door een vakleerkracht gedaan kunnen worden. Maar bij Nederlands, vind ik, zou het spellen, de grammatica nog steeds gegeven moeten worden, misschien op een meer praktische manier.

Is hier iemand van de betreffende doelgroep die erop kan reageren?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7851 door piedie555
Beantwoord door piedie555 in topic Re: bericht
Ik ben het voor een deel met je eens Marjo

Natuurlijk snap ik, dat als je meer praktisch bent aangelegd dat je misschien minder ( ik zeg niet altijd natuurlijk, lezen kan daarbij natuurlijk hobby zijn) intersse voor boeken hebt

Maar ik vind wel dat bij de jonge mensen ( pubers ) boeken niet echt gepromoot worden

Vanzelfsprekend dat er aan de spelling en grammatica veel aandacht moet worden besteed

Maar niet alleen dat

De regering wil dat de samenleving zo breed mogelijk wordt opgeleid hebben

Waarom zouden dan alleen hoog opgeleiden literatuur in hun vak nederlands moeten krijgen

en daarbij komt nog dat ik niet bedoel dat je die kids maar vol moet proppen met boeken

maar ik vind wel dat lezen voor elke groep van de bevolking moet zijn, en als je ouders je dat niet leren ( omdat ze zelf niet van lezen houden)

dat zo'n lager opgeleid kind, in iedergeval via school, toch de kans krijgt om wat van boeken te weten te komen

En ik zie aan veel ouders (helaas kom ik dit in mijn eigen fam en nij een aantal vrienden ook tegen), dat ouders het niet nodig vinden of de moeite niet nemen dat hun kinderen lezen

Groetjes Piedie
Laatst bewerkt doorpiedie555.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7854 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht

piedie555 schreef : Ik ben het voor een deel met je eens Marjo

en als je ouders je dat niet leren ( omdat ze zelf niet van lezen houden)

dat zo'n lager opgeleid kind, in iedergeval via school, toch de kans krijgt om wat van boeken te weten te komen

En ik zie aan veel ouders (helaas kom ik dit in mijn eigen fam en nij een aantal vrienden ook tegen), dat ouders het niet nodig vinden of de moeite niet nemen dat hun kinderen lezen

lezen is iets dat je ergens moet ontdekken, en ouders hebben daar een enorme rol in. naar het schijnt heb ik mezelf leren lezen (eigen naam leren herkennen, dan de letters daaruit distilleren, en dan die cassette verhalen met bijhorend boek), maar dat kon alleen omdat ik mijn ouders ook zo vaak met een boek zag. er is ook geen avond voorbij gegaan zonder een verhaaltje voor het slapengaan. papa verzon zelf en mama kon prachtig voorlezen. het is iets wat ik ook mijn kinderen wil meegeven...

en ja, dat ontwikkelt je taalgevoel. mij baart het ook zorgen dat kinderen niet meer weten wat schrijven is, en denken dat chattaal correct is. ik bezig ook dat internettaaltje, maar schrijven is een vaardigheid die niet verloren mag gaan. ik ben er absoluut voor dat taal evolueert, dat is interessant en het toont dat de taal leeft. maar wat er nu aan de hand is, kan niet goed zijn voor de nederlandse taal. het gaat te vlug en te ongecontroleerd en ik vraag me af hoe onze taal er over dertig jaar uit zal zien...

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7855 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
pff, ja nou.. daar heb ik ook schrik voor, hoe het over dertig jaar zal zijn..
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.563 seconden