Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Nederland leest... Oeroeg van Hella S. Haasse

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30503 door mira
Beantwoord door mira in topic Re: bericht
Was het boek te moeilijk, lag het aan jou, aan de leraar...?

mira
Laatst bewerkt doormira.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30510 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht

mira schreef : Was het boek te moeilijk, lag het aan jou, aan de leraar...?

mira

Eigenlijk geen van drieën denk ik; meer dat het zo uitgebreid is besproken tijdens Nederlandse les. Hmmm, misschien lag het dan toch aan de leraar: hij wilde teveel met het boek.
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30514 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

Joanazinha schreef : Wij hebben Oeroeg vroeger 'moeten' lezen voor de middelbare school en het is daar zodanig uitgekauwd tijdens Nederlandse les dat ik een aversie tegen het boek heb gekregen.

Ik heb Oeroeg vroeger ook 'verplicht' gelezen op de middelbare school en ik heb het inmiddels herlezen; ik vind het nu een prachtig boek!

Ik kan me niet herinneren dat het boek me vroeger erg aansprak. Maar dat geldt ook voor andere literaire werken. Ik was toen nog niet aan echte literatuur toe, denk ik terugkijkend.

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30518 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Echte literatuur. Kan iemand mij uitleggen waarom Oeroeg daar toe hoort?

Want ik geef toe: Haasse kan mooie beschrijvingen , scherpe typeringen geven, en daardoor leest het prettig. Maar het verhaal vind ik niet bijzonder. Je moet het waarschijnlijk plaatsen in de tijd, meer van de achtergrond weten?

Nu lees ik een verhaaltje over twee jongens, die zolang ze kind zijn niet zien hoe verschillend ze zijn. Als dat besef binnensijpelt, verdwijnt ook de vriendschap. Zonder Haasses beschrijvingen zou er niet veel overblijven.

En jawel: mooi geschreven, maar een minder goed verhaal, dat kan heel goed!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30522 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik vind het wel een goede keus dit boek Heb het lang geleden we lgelezen, maar ga het zeker nog herlezen. Weet alleen niet of dat deze maand al lukt.

Groetjes

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30577 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht

Marjo schreef : Maar het verhaal vind ik niet bijzonder. Je moet het waarschijnlijk plaatsen in de tijd, meer van de achtergrond weten?

Nu lees ik een verhaaltje over twee jongens, die zolang ze kind zijn niet zien hoe verschillend ze zijn.

Het thema van 'Oeroeg' is: hoe twee vrienden door culturele en poltieke verschillen gescheiden raken.

De 'ik' wil zich nu achteraf rekenschap afleggen van zijn verhouding tot Oeroeg.

Behalve het thema van het rassenverschil gaat deze psychologische roman ook over 'de groei naar volwassenheid'.

Maar Oeroeg is vooral een „statement”, zoals Haasse het zelf noemt, over Hollands koloniale verleden. In de tijd dat zij het boek schreef, vonden de Politionele Acties (1945-1949) plaats: de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. Nederland wilde zijn eeuwenlange overheersing niet opgeven.

„Jij hoort hier niet thuis”, verwijt Oeroeg zijn Hollandse vriend.

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Tijd voor maken pagina: 0.393 seconden