Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Nederland leest... Oeroeg van Hella S. Haasse

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30584 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb het boekje opgehaald bij de bibliotheek. Binnenkort meer hierover in dit 'theater' :D

dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30593 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik vond het destijds een heel mooi boek.

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30594 door dettie
Ik ben het nu aan het lezen en elke keer opnieuw pakt het me.

Dettie

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30601 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat van dat rekenschap afleggen, hm, hoe doet hij dat dan? Toch niet door dit verhaal te vertellen?

Ik moet toegeven dat nu bij mij de film en het boek erg door elkaar lopen, die, hoewel ze hetzelfde thema hebben, heel verschillend zijn.

De groei naar volwassenheid, ja, dat is zo natuurlijk, en het culturele verschil. Maar dat zijn interpretaties toch? Dat staat er niet. Wat verteld wordt is het verhaal over een onmogelijke vriendschap.

Ik begreep dat het Haasse juist verweten werd dat ze te weinig een statement maakte, dat ze een romantisch sfeerbeeld heeft geschreven, waarbij de achtergrond te weinig aan de orde komt.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30602 door dettie

Ik begreep dat het Haasse juist verweten werd dat ze te weinig een statement maakte, dat ze een romantisch sfeerbeeld heeft geschreven, waarbij de achtergrond te weinig aan de orde komt.

Nou dat vind ik dan vreemd, zo romantisch is het allemaal niet. Vanaf bladzijde één wordt duidelijk aangegeven hoe groot het verschil tussen de blanke en de inlanders. Het begint al op de veranda, hij in het wiegje, Oeroeg in de draagdoek.

De ik figuur vindt alles maar gewoon. Hij heeft te eten, kleding etc. Ook al beschrijft hij de woning en de magere kippen bij Oeroeg thuis, enig besef van verschil is er nauwelijk. Het 'hoort' gewoon zo. De blanke in het grote huis, de inlander in een klein huisje.

Bedoel je (of men) met de achtergrond, de politieke achtergrond?

Dettie

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden - 16 jaren 8 maanden geleden #30604 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Pff, moeilijk.. het verhààl is niet romantisch, omdat de lezer meer weet dan er geschreven staat. Wij interpreteren.

De beschrijvingen geven een beeld van een romantische wereld. Precies wat je zegt: de ik-figuur vindt alles gewoon. Voor hem bestaat er geen verschil, want hij ziet het niet. Pas op het eind wordt het hem duidelijk, en dan nog niet helemaal.

De politieke achtergrond ja, de oorlog.
Laatst bewerkt 16 jaren 8 maanden geleden doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.521 seconden