Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Nederland leest... Oeroeg van Hella S. Haasse

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30485 door dettie
Stel je voor:

Je bent geboren op een eiland in de Indische Oceaan, Java. In je geboortejaar wordt Java bezet door Nederlanders. Nederlands-Indië wordt het land genoemd.

Jouw ouders zijn Nederlanders, je beste vriend Oeroeg is een ‘inlander’ en spreekt Soendanees. Jij spreekt Soendanees en Nederlands. Je voelt je Javaan en Nederlander.

Je speelt heel veel in de tuin, je vindt niks mooier dan met je vriend Oeroeg op jacht te gaan in de bergen in de omgeving waar de meest spannende verrassingen en de meest enge meren vol geesten te vinden zijn.

Rond je zeventiende besluit je vader je naar Nederland te sturen. Hij heeft verzonnen je dan in Delft op een kostschool te doen... Naar een koud land? Terwijl je bent opgegroeid tussen de bloemen en de zon? Laat je dat gebeuren? En hoe houd je dan contact met je allerbeste vriend?

Dan bezetten middenin de Tweede Wereldoorlog, de Japanners op gruwelijk wijze Java...

Bekijk het filmpje dat is gemaakt bij Oeroeg van Hella Haasse.

www.leesmij.nu/leesoeroeg/

Bron: lees mij

In het kader van Nederland leest kunnen leden van de bibliotheek het boek Oeroeg gratis halen bij de biliotheek, zolang de voorraad strekt.

Zie ook www.cpnb.nl/nll/site/

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30494 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik ben er in bezig.

Herlezing natuurlijk, maar het is wel heel erg lang geleden!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30495 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Een van de weinige boeken die ik al meerdere keren gelezen heb en steeds opnieuw mooi vind.

Maar ik ontdek ook steeds nieuwe dingen in het verhaal. Ik ga het deze 'maand' ook weer gelezen.

Dettie

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30499 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Als je alleen het verhaal mooi vindt, vraag ik me af: herlees je een boek dan vaker? Moet dan de manier waarop het geschreven is niet iets toevoegen? Ik ben er nog niet uit of Hella Haasse dat voor mij doet..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30501 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja, ik herlees een boek om het verhaal. Maar een slecht geschreven boek qua taal levert denkelijk ook geen mooi verhaal op.

Haasse schrijft vrij afstandelijk maar toch wel zo dat ze dingen voelbaar kan maken, een bepaalde sfeer kan weergeven. Je kan je er iets bij voorstellen.

Mooie taal is voor mij iets extra bij een verhaal. Maar voorop komt het verhaal. Ik zou geen boek kunnen lezen waarbij de taal schitterend is maar het verhaal nergens op slaat. Alleen mooie zinnen maken een boek niet per se mooi.

Dettie

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30502 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht
Wij hebben Oeroeg vroeger 'moeten' lezen voor de middelbare school en het is daar zodanig uitgekauwd tijdens Nederlandse les dat ik een aversie tegen het boek heb gekregen. Misschien zou ik er nu heel anders tegen aan kijken, maar met alles wat ik nog heb liggen om te lezen zal ik dit boek niet zo gauw oppakken. Krijg er al kriebels van als ik er aan denk.

Toch jammer eigenlijk dat zo'n verplichte lezing op school zo'n uitwerking kan hebben.
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Tijd voor maken pagina: 0.548 seconden