Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #44969 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Momenteel lees ik.....
Na het prachtige "Leven en opvattingen van Kater Murr" van E.T.A. Hoffmann, ben ik begonnen in een luisterboek.

Vorige week was het de week van het luisterboek en als je er eentje leende van de bieb, zou je het luisterboekenweekgeschenk (mooi scrabblewoord!) cadeau krijgen. Zo niet bij onze bieb! Die "deed niet mee". Gelukkig heb ik het geschenk gewonnen! Ik moet het alleen nog gaan afhalen.

Het luisterboek dat ik geleend heb is "Vladiwostok!" van P.F. Thomése. Ik dacht dat ik zoiets onder het strijken wel kon afluisteren, maar dat viel vies tegen. Ten eerste maakt een stoomstrijkijzer een hoop lawaai en ten tweede gaat het voorlezen dusdanig snel en soms een beetje binnensmonds, dat ik na één pagina (denk ik) al de draad kwijt was. Ik moet er dus echt voor gaan zitten. Alle geluid om mij heen uit en met een koptelefoon op (bij voorkeur met mijn ogen dicht) naar luisteren.

Het begint nogal plat, ik moet nog wennen aan de personages, maar het lijkt me wel een amusant verhaal.

Heeft verder nog iemand ervaring met luisterboeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Renate
14 jaren 2 maanden geleden - 14 jaren 2 maanden geleden #44972 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Momenteel lees ik.....
Met luisterboeken heb ik geen ervaring. Eerlijk gezegd trekt het me ook niet echt. Het voordeel van lezen vind ik nu juist dat je zelf het tempo in de hand hebt. Op de lagere school had ik daar al moeite mee bij het klassikaal lezen. Ik wist vaak niet waar men was, omdat ik inmiddels al een heel stuk verder was.

Inmiddels heb ik De brander uit. Ik vond het wel een mooi boek, hoewel ik misschien wat minder gecharmeerd was van het feit dat er ook een soort link met pedofilie gelegd werd, alsof homosexualiteit en pedofilie altijd samengaan.

Nu ben ik weer bezig met een boek van Jussi Adler-Olsen.

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #44978 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Momenteel lees ik.....
Ik heb ooit geprobeerd dat boek van Bernlef over dementie te luisteren. Het was geen succes. Dus dat bleef bij die ene keer.

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #44984 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Momenteel lees ik.....
Ik heb twee luisterboeken geluisterd, de ene keer leek het net Wiki de Viking door die stemmetjes en de andere keer was het Jeroen Krabbé die Casanova moest zijn maar het bleef Jeroen Krabbé. Dat leidde erg af en ik merkte dat ik niet bleef luisteren, het werd een achtergrondgeluidje. Je moet er inderdaad echt voor gaan zitten. Veel mensen luisteren in de auto als ze een heel eind moeten reizen, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. (moet het niet té spannend, zijn!)

Dettie

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #44988 door berdine
Nou in de auto luisteren zou me slecht af gaan. Ik ben heel slecht in twee dingen tegelijk doen.

Ik heb één luisterboek van Toon Tellegen. Dat beviel slecht omdat er tussen de hoofdstukken muziek staat, die dan ineens knoerthard in je oren schettert. Dan ben je continu met de geluidsknop in de weer. (Zoiets als de reclame op t.v. tot voor kort.) Dit boek van Thomése "leest" een stuk prettiger. Het is wel heel erg vulgair, omdat de personages zo zijn. Ik ben tussendoor even op zoek gegaan naar een paar recensies, die allemaal positief waren, dus ik beschouw dat platte gedoe maar als functioneel en hoop dat het totaalplaatje toch positief uitvalt.

Het luisteren op zich gaat prima, maar je bent erg afhankelijk van de stem die voorleest. Als die je niet aanstaat, dan zal dat zeker je beoordeling van het boek beïnvloeden. Daar is helaas niets aan te doen.

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #45028 door berdine
Ik vond "Vladiwostok!" toch een erg goed boek, ondanks de (functionele) vulgaire taal. Het is een satirisch portret van de huidige politiek en media. De de twee hoofdpersonen zijn sek.sistich, racistisch, arrogant en machtswellustig. Het zijn ongelooflijke eikels en ze zijn behoorlijk sneu, al denken ze van zichzelf dat ze goden zijn. Thomése observeert ze scherp en tekent ze haarfijn uit. Voor een van de twee loopt het nog tamelijk goed af. Dat van mij niet gehoeven. ;)

Nu begonnen in "Naar de overkant van de nacht".

Tijd voor maken pagina: 0.467 seconden