Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Leesuitdaging 2009

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #28138 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic Re: bericht
Goede vraag Wil!

Ja, waarom vind ik de roman Madame Bovary zo mooi?

Ook al speelt Madame Bovary zich af in het midden van de negentiende eeuw, de thema's zijn van alle tijden - ook de medische.

Emma Bovary staat model voor het onvervuld verlangen, een eeuwig thema in de wereldliteratuur. (Zoals ook in Anna Karenina van Tolstoj en Van de koele meeren des doods van Frederik van Eeden).

Madame Bovary gaat over leegte, zoeken en teleurstelling. Emma Bovary is voortdurend op zoek naar de grote liefde en ziet in de ideale man de vervulling van de leegte. Haar huwelijk met Charles wordt een teleurstelling en ze vlucht in boeken en fantasieen, minnaars en materie en lijdt uiteindelijk aan een koopverslaving.

De overspelige liefde blijkt uiteindelijk net zo sleets te zijn als het huwelijk. Emma leeft bij het verdriet van haar verlangens en sterft daar uiteindelijk voor.

Emma leed aan de ziekte van die tijd: ze was hysterisch en leed aan flauwtes en depressies. Tegenwoordig kunnen vrouwen lijden aan anorexia, hyperventilatie en depressies.

Maar vrouwen van nu hebben natuurlijk veel meer mogelijkheden om zich te ontplooien.

Maar het boek gaat naast Emma ook over Charles en de geneeskunst op het Franse platteland van de negentiende eeuw. Meer dan nu waren mensen in de negentiende eeuw met hun gezondheid bezig! Het grote verschil is dat men vroeger hoopt dat de bemoeienis van een arts verbetering zou brengen, terwijl men dat nu verwacht.

Prachtig vind ik ook de scene waar de eenvoudig plattelandsarts Charles overgehaald wordt door Emma en de ambitieuze apotheker van het dorp Homais, om de horrelvoet van Hippolyte te opereren.

Emma en Charles Bovary zijn geslaagde romanpersonages, bijna mensen van vlees en bloed, die heden ten dage nog dienen als voorbeelden bij bepaalde emoties en om bepaalde gebeurtenissen te duiden.

Madame Bovary is een naturalistische roman. Ik ben erg geinteresseerd in de literaire periode het naturalisme. Ik hou ook van de romans van Emants, Couperus, Coenen en Van Deyssel. Maar ook van die van Zola.

Maar van alle naturalistische romans blijft Madame Bovary mijn favoriet!

Groeten,

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #28145 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik vind het altijd leuk als iemand uitlegt waarom hij iets zo mooi vind. Je verwoord het prachtig jeanette.

Anna karenina staat ook nog op mijn lijst trouwens, deze uitdaging.

Ja die grote thema's in de literatuur, daar houd ik ook altijd wel van. De personages zijn inderdaad mooi uitgewerkt en mensen van vlees enbloed. Dat ook de romances van Emma aan sleet onderhevig zijn maakt het boek inderdaad realistischer dan in een "alles komt goed-roman". Ik begreep uit het nawoord dat dat toendertijd erg revolutionair was omdat in de romantiek alles met rozegeur en maneschijn afliep. Dit was veel te echt.

Zelf heb ik meer nog dan met dit boek wat met de boeken van Dostjevski en met Tolstoi. Al kan ik erg moeilijk uitleggen waarom dat is. Misschien staan de mensen uit die boeken wat dichter bij me.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #28217 door WilV
Anna Boom van Judith Koelemeijer uit.

Aardig boek, maar niet meer dan dat. Ik had me er meer van voorgesteld. Het blijft te afstandelijk , je hebt niet het idee dat je Anna echt leert kennen.

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #28231 door WilV
Omringd door mijn belagers van Cracia Burnham **1/2

Dit boek kreeg ik. Het is het verslag van een zendingsechtpaar op de Fillepijnen die door een extreem Islamitische beweging een jaar ontvoerd worden en in de jungle moeten overleven. De man komt uiteindelijk bij de bevrijdingsactie om het leven.

De stijl van het boek was mij veel te Amerikaans, maar het verhaal maakt toch wel indruk.

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29048 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nounou, ik heb een boek uit m'n eigen kast gelezen. Het gaat goed met m'n uitdaging (maar niet heus)

Het is het boek Bent u iemand? van Nuala O'Faolain.

Het verslagje staat op de site www.leestafel.info/non-fictie

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29053 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Proficiat! En meteen al een flinke kluif!
Laatst bewerkt doorberdine.

Tijd voor maken pagina: 0.525 seconden