Goede vraag Wil!
Ja, waarom vind ik de roman Madame Bovary zo mooi?
Ook al speelt Madame Bovary zich af in het midden van de negentiende eeuw, de thema's zijn van alle tijden - ook de medische.
Emma Bovary staat model voor het onvervuld verlangen, een eeuwig thema in de wereldliteratuur. (Zoals ook in Anna Karenina van Tolstoj en Van de koele meeren des doods van Frederik van Eeden).
Madame Bovary gaat over leegte, zoeken en teleurstelling. Emma Bovary is voortdurend op zoek naar de grote liefde en ziet in de ideale man de vervulling van de leegte. Haar huwelijk met Charles wordt een teleurstelling en ze vlucht in boeken en fantasieen, minnaars en materie en lijdt uiteindelijk aan een koopverslaving.
De overspelige liefde blijkt uiteindelijk net zo sleets te zijn als het huwelijk. Emma leeft bij het verdriet van haar verlangens en sterft daar uiteindelijk voor.
Emma leed aan de ziekte van die tijd: ze was hysterisch en leed aan flauwtes en depressies. Tegenwoordig kunnen vrouwen lijden aan anorexia, hyperventilatie en depressies.
Maar vrouwen van nu hebben natuurlijk veel meer mogelijkheden om zich te ontplooien.
Maar het boek gaat naast Emma ook over Charles en de geneeskunst op het Franse platteland van de negentiende eeuw. Meer dan nu waren mensen in de negentiende eeuw met hun gezondheid bezig! Het grote verschil is dat men vroeger hoopt dat de bemoeienis van een arts verbetering zou brengen, terwijl men dat nu verwacht.
Prachtig vind ik ook de scene waar de eenvoudig plattelandsarts Charles overgehaald wordt door Emma en de ambitieuze apotheker van het dorp Homais, om de horrelvoet van Hippolyte te opereren.
Emma en Charles Bovary zijn geslaagde romanpersonages, bijna mensen van vlees en bloed, die heden ten dage nog dienen als voorbeelden bij bepaalde emoties en om bepaalde gebeurtenissen te duiden.
Madame Bovary is een naturalistische roman. Ik ben erg geinteresseerd in de literaire periode het naturalisme. Ik hou ook van de romans van Emants, Couperus, Coenen en Van Deyssel. Maar ook van die van Zola.
Maar van alle naturalistische romans blijft Madame Bovary mijn favoriet!
Groeten,
Jeannette