- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dettie schreef : Cavendish (mijn man dus) was er kapot van. "Het is verschrikkelijk zei hij, maar ook hoe mensen reageren, ze doen het allemaal, of draaien hun hoofd weg en 'weten niets'. Het meest erge vond hij eigenlijk dat er zo weinig veranderd is. De vernederingen, uitbuiting, massaslachting gaat door. "
Wat dat betreft zou iedereen het moeten blijven lezen en hopen dat ooit eens daarvan geleerd wordt, maar als je nu al leest dat studenten niet weten wanneer de eerste wereldoorlog was en veel kinderen de tweede wereldoorlog al héél lang geleden vinden is het inderdaad de vraag of het goed is voor generaties na ons. Waarschijnlijk zien ze het als een stuk geschiedenis, niet meer en niet minder.
Cavendish vertelde een vehaal uit het boek; Een joodse man kwam uit het kamp als een van de weinige overlevenden, iedereen juichen ze waren vrij, de Amerikanen waren er! En hij was alles en iedereen kwijt, totaal alleen op de wereld...
Moest hij ook blij zijn?
Dettie,
die het boek niet kan lezen
Dettie schreef : En nu zit ik me ook te bedenken dat we eigenlijk weer terugkomen op de discussie die bij Antjie Krog werd gevoerd. Moet je wel of niet alle gruwelen vermelden in een boek of gedicht.
Dettie
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen