Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Suzanna Jansen: Het pauperparadijs

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24027 door marjo
Suzanna Jansen: Het pauperparadijs werd gestart door marjo
De geschiedenis van Veenhuizen verpakt in een familiegeschiedenis.

Suzanna Jansen zei ooit in een interview dat er heel veel mensen moeten zijn die voorouders hebben die in die kolonie hebben gewoond. Ze deed meen ik ook een oproep: of die zich wilden melden..bij deze.

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/suzanna-jansen

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden - 17 jaren 2 maanden geleden #24080 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Of m'n voorouders er ook zaten weet ik niet, dat zal ik nog eens bekijken.

Ik vond het een schitterend boek, zo mooi zelfs dat ik het in m'n kast zet en zeker nog een keer zal herlezen.

Voor mij was het gedeelte over Amsterdam-Noord apart. Zelf geboren in Amsterdam Noord ken ik de wijk 'de rimboe' die Suzanna Jansen noemde wel. Het was inderdaad zo dat de 'brede' Sneeuwbalstraat de grens vormde tussen de 'de rimboe' en het 'betere' deel. Als kind vond ik het altijd erg griezelig om door de rimboe te moeten lopen als ik naar gymnastieken ging. Ook Tuindorp-Oostzaan is mij welbekend.

En eindelijk, eindelijk heb ik ook m'n verslag af.

Klik hier www.leestafel.info/suzanna-jansen

Ik zou nog veel meer willen vertellen over het boek maar heb geprobeerd het niet té veel te maken.

Ik heb gewacht met Marjo's verslag lezen tot ik mijn verslag had staan. Het is wel een heel ander verslag dan die van Marjo geworden.

Dettie
Laatst bewerkt 17 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24086 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Zo anders is het niet. Je vertelt het verhaal wat uitgebreider, maar dat verwachtte ik al.

En op het eind ben je iets lovender dan ik. Ik vond het ook een goed boek hoor, ik vond alleen die verstrengeling niet zo geslaagd, omdat het op een gegeven moment geen verstrengeling meer was.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24089 door dettie
De rode draad was in mijn ogen de steeds terugkerende armoede.

Het gesappel om het bestaan. En Veenhuizen wordt alleen besproken als de familie daar ook daadwerkelijk is toch? Naderhand gaat het over Tuindorp-Oostzaan waar mensen kwamen te wonen die geen al te hoge huur konden betalen en dat gaf weer een beetje een link naar Veenhuizen waar aanvankelijk ook de minder bedeelden terecht kwamen.

Tuindorp lag ook een beetje in the middle of nowhere net als de veenkolonieën.

'de rimboe' was weer een stap terug na Tuindorp-Oostzaan. Het werd het A-dorp (A-sociale dorp) genoemd.

(gelukkig woonde ze wel aan het randje van 'de rimboe')

Ik vond het echt een prachtig boek, zeker een van de kanshebbers voor de debutantenprijs, als dat kan, want het is non-fictie...

Een ander boek is daarop afgewezen voor de prijs.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 11 maanden geleden #24110 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Geen pure non-fictie toch? Omdat ze haar autobiografie er in verwikkelt?

Als het afgewezen wordt dan denk ik eerder omdat het niet origineel is. Er verschijnen veel van dit soort boeken de laatste tijd. Ik lees ze graag hoor, deze ook, dat is het probleem niet.

Mijn punt van kritiek is dus juist dat ze die geschiedenis van Veenhuizen wel helemaal afmaakt. Nou ja, niet dàt ze het doet, maar de manier waarop. Inderdaad: dan zit er geen familie meer van haar, heeft het verhaal eigenlijk niets meer met Veenhuizen te maken.

Lees meer
17 jaren 10 maanden geleden #24772 door dettie
Het pauperparadijs is een van de tien genomineerden voor de Grote Geschiedenis Prijs 2008. De prijs voor het beste geschiedenisboek is een initiatief van het Historisch Nieuwsblad, de Volkskrant en de NPS/VPRO. In september wordt de shortlist van vijf boeken bekend. De winnaar wordt op 6 oktober bekendgemaakt.

Zie voor meer informatie: www.vk.nl/ggp

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.510 seconden