Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Rascha Peper - Russisch Blauw (samenleesboek juli 2004)

Lees meer
21 jaren 11 maanden geleden - 21 jaren 4 maanden geleden #368 door dettie
Een ontzettend prettig boek om te lezen, je krijgt veel informatie over de laatste tsarenfamilie, de Romanovs.

Maar het verhaal zelf, over de historicus, heeft ook onverwachte wendingen.

Ik zit nog te broeden op een verslag want het is niet echt makkelijk na te vertellen.

Groetjes

bernadet
Laatst bewerkt 21 jaren 4 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 11 maanden geleden #369 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik laat je lekker broeden, Bernadet.

Ik heb het intussen ook uit. Die wending in het boek kwam te laat als je het mij vraagt. De spanning wordt opgebouiwd, maar het duurt te lang en wordt ongeloofwaardig, en dan ineens...boem. Op zichj is die boem weer wel goed, maar toch.

Ik heb het boek met plezier gelezen hoor, het blijft een Peperboek, maar deze aanmerking moest ik even kwijt.

De verklaring van de titel, hm. wat zou er eerst geweest zijn? Dat geschreven stukje en dan de titel, of andersom? Ik ga voor het eerste. De titel lijkt heel wat maar als je eenmaal weet waar het op gebaseerd is valt het tegen. Het is maar een klein item uit het boek. Of zit er meer achter dan ik zie?

En, maar het is Peper eigen om iets niet af te maken: ik zou graag weten of hij en dat meisje nou wel of niet iets krijgen..en of hij dat boek gaat schrijven of niet.

Maar dat zullen we nooit weten.

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 11 maanden geleden - 17 jaren 1 maand geleden #370 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het ei is uitgebroed Marjo!

Hier is het artikel www.leestafel.info/rascha-peper

Ben benieuwd wat je ervan vindt. Of het ook op jou zo overgekomen is.

Ik vond het gedeelte over de tsarenfamilie wel goed opgebouwd maar inderdaad het andere gedeelte werd erg lang aangehouden voordat de ontknoping kwam. Ik vond Lex ook vrij grof in zijn houding naar zijn moeder toe.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met dat geschreven stukje. Ik dacht dat de titel sloeg op zijn aankoop. Of bedoel jij dat ook?

Volgens mij gaat het met het meisje wel verder. Die toon wordt tenminste wel gezet. maar ja ik ben gek op goede aflopen en de wens is de vader van de gedachte dan.

Groetjes bernadet
Laatst bewerkt 17 jaren 1 maand geleden doordettie.

Lees meer
21 jaren 11 maanden geleden #371 door marjo
dan breien wij er zelf een goede afloop aan..

Met dat stukje bedoel ik: zou ze eerst het verhaal van het jasje geschreven hebben en daaraan de titel hebben vastgeknoopt, of andersom?

De titel slaat daar natuurlijk op, ik zou het anders niet weten, maar was dat nou een belangrijk stukje in het boek? Zou het niet net zo goed weggelaten kunnen zijn?

Ik kan wel wat verzinnen rond het jasje, dat is geen probleem, maar vind het zelf nogal vergezocht. De impulsieve aankoop zou een symbool van zijn fascinatie met de Romanovs zijn, op dat moment paste het verhaal dat hij in zijn hoofd had (over wie hij zelf was) nog precies als het jasje. Maar waarom blauw?

Marjo

Lees meer
21 jaren 11 maanden geleden #372 door marjo
prima artikel trouwens, ik zou het niet beter gedaan hebben!

Marjo

Lees meer
21 jaren 11 maanden geleden #374 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik zie dat stukje ook niet als het belangrijkste.

Misschien was voor Lex dit wel het hoogtepunt. Gezien zijn enorme fantasie kan dit wel net de bevestiging voor hem betekent hebben. Iets van: Zie je wel.. zelfs hier komt mijn gedachtegang tot uiting.

Ik denk eigenlijk wel dat eerst dit stukje geschreven was en toen de titel kwam.

Blauw is natuurlijk ook een koninklijke kleur, royalblue, blauw bloed in de aderen enz. Samen met het verhaal van de Romanovs is deze titel nog niet zo verkeerd bedacht vind ik.

(Pff moeilijk een antwoord te geven zonder iets te verraden!)

en... lekker dat je het artikel goed vindt, was echt zweten om het te vertellen zonder dingen te verklappen.

Bernadet

P.S. in een recensie stond dat het verhaal een goede afloop had, zij bracht het geluk!

....ziet Lex eindelijk het geluk - in de persoon van het meisje Loti - dat al die tijd al in de buurt was

Ik zelf vond dit nou niet echt duidelijk naar voren komen in het boek! twijfel daar nog ernstig aan. Maar dat maakt het juist wel leuk, je kan er meerdere kanten mee op.
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.557 seconden