Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2006 - Religie

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12853 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
ja ik vond het ook zo'n mooie.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12859 door dettie
Wandelende bijbels

piëtistische leescultuur in Nederland 1830-1960

John Exalto

Volgens het gangbare beeld zat de gereformeerde piëtist met een boekje in een hoekje. Maar klopt dat wel? Wat, hoeveel en waarom lazen de piëtisten eigenlijk?

Dit boek gaat over voorlezen en preeklezen, over het contrast tussen Letter en Geest, over het vrome leven van opoe Ruit, die brieven schreef zonder te schrijven en boeken las zonder te lezen.

Wandelende bijbels behandelt de omgang met tekst, schrift en woord in het Nederlandse gereformeerde piëtisme tussen 1830 en 1960. Aan de hand van tien "bekeringsgeschiedenissen" vertelt het een boeiend verhaal over de spirituele lezing van de Bijbel en stichtelijke lectuur.

De leeswijze van de gereformeerde piëtist vertoont opvallende parallellen met de middeleeuwse meditatiepraktijk, waarin de zogenaamde lectio spiritualis een belangrijke functie vervulde.

John Exalto plaatst de piëtistische leescultuur in mediahistorisch perspectief en komt daarbij tot de verrassende conclusie dat oraliteit belangrijke invloed uitoefende op het lezen en schrijven van de vromen. Het piëtisme was een heilig spel met gesproken en geschreven woorden.

Extra informatie: ISBN 9021141272 Ingenaaid, 155 pagina's Verschenen: december 2006 Boekencentrum

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12860 door dettie
Citaat van de dag 29 december 2006

"Ik geloof in Spinoza's God die zich openbaart in een ordelijke harmonie van alles wat bestaat, niet in een God die zich bemoeit met het lot en handelen van mensen."

Albert Einstein

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12879 door dettie
Gesprekken over de natuurlijke religie

David Hume

De 'Dialogues Concerning Natural Religion' van de Schotse filosoof David Hume (1711 – 1776) vormen de neerslag van een levenslange interesse in het verschijnsel religie.

Hume had de reputatie verworven een scepticus en atheïst te zijn. Edmund Burke, fundamentalist van christelijke huize en naamgever van de neoconservatieve Burke-Stichting, liet aan James Boswell weten dat hij alleen het woord tot Hume richtte omdat de omgangsvormen dat nu eenmaal vereisten.

Toch werd bij de begrafenis van Hume het volgende stukje conversatie gehoord en voor het nageslacht bewaard: "Ah, (says one) he was an Atheist. No matter, (says another) he was an honest man." En het Parijs van de Verlichting sprak over hem als Le Bon David.

In zijn 'Gesprekken over de Natuurlijke Religie' bediscussieert en bekritiseert Hume de pogingen religieuze waarheden langs rationele weg te bewijzen, daarbij duidelijk makend dat niet-rationele wegen al helemaal niet bewandeld kunnen worden.

Zijn overwegingen zijn van een onvermoede actualiteit en raken aan menig kernthema van het huidige debat over zin en onzin der religie. Met zijn ironische spreekwijze heeft Hume daarbij menig lezer op het verkeerde been gezet.

Het boek, dat bij zijn verschijning direct grote indruk maakte op Immanuel Kant, geldt als een van de klassiekers in de geschiedenis van de Westerse filosofie.

ISBN 9055736023 Pagina's 128 verschenen in september 2005. Gebonden uitgave

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12880 door dettie
Citaat van de dag 30 december 2006

"Een mens moet wel een zeer armzalige moraal hebben indien hij een godsdienst nodig heeft om oprecht te zijn."

Ninon de Lenslos

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12889 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ok, de maand is om, ik mag nu wel zeggen dat ik niet één boek heb gezien dat ik wel zou willen lezen. Ik heb er helemaal geen moeite mee als in een roman aandacht besteed wordt aan godsdienst, maar deze boeken waren vaak erg expliciet. Met uitzondering van Potok, die ik altijd graag gelezen heb. Het genoemde boek dus ook.
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.405 seconden