Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2006 - Religie

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12677 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 18 december 2006

"Ik geloof dat de religie van de toekomst een kosmische religie zal zijn. De religie die het meest strookt met de wetenschappelijke behoeften is het boeddhisme."

Albert Einstein
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12711 door dettie
Hindoeïsme

De oudste godsdienst ter wereld

Kshiti Mohan Sen

Kshiti Mohan Sen kreeg zijn opleiding aan de traditionele Sanskriet scholen te Benares, sinds vele eeuwen centra van de Indiase wetenschap. Hij leerde Sanskriet en een groot aantal andere Indiase talen en was bovendien al op betrekkelijk jeugdige leeftijd expert op het gebied van Indiase religieuze teksten. Ook verdiepte hij zich in de uitgebreide orale traditie en volkscultuur van het oude India en reisde daarvoor vele jaren door het Indiase sub continent.

Dit boek is, zo schrijft de auteur in zijn voorwoord, uitdrukkelijk geschreven als een inleiding op het hindoeïsme. Het is onmogelijk om in detail recht te doen aan de vele denkrichtingen die in de loop der tijden binnen deze oudste wereldgodsdienst zijn onstaan. Niettemin is de auteur erin geslaagd een helder beeld te schetsen van de hoofdlijnen van het hindoeïsme, een beeld dat zeker tegemoet komt aan de behoefte van het westerse lezerspubliek dat geïnteresseerd is in oosterse religies.

ISBN 9020245228 Gebonden Met illustraties Verschenen: december 1995 Uitgeverij Ankh-Hermes

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12712 door dettie
Citaat van de dag 19 december 2006

Mens: "God ik heb gebeden, gebeden en gebeden. Waarom antwoordt U niet?" God: "Mens, Ik heb geantwoord, geantwoord en geantwoord. Waarom luister je niet?"

anoniem

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12714 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht

Boeddhistische volksverhalen uit het oude Ceylon

Samenstelling Dick de Ruiter

Lijkt me heeeel interessant!

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12720 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
fantastisch citaat!
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12729 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Zoals eerder hier ergens op het forum gemeld, heb ik dit boek een paar maanden terug gekocht. Als ik het boek over de kelten uit heb, wordt dit het eerst volgende of toch misschien over de I tjing, het boek der veranderingen?

Bernadet schreef : Tao. De levende religie van China

Kristofer Schipper

Belangrijke studie die helpt China echt te begrijpen In Tao beschrijft de Nederlandse taoïst Kristoffer Schipper in heldere taal de geschiedenis van de Chinese leer. Hij verdiept zich in de rituelen die erbij horen en de elementen waaruit de leer is opgebouwd, zoals de grote aandacht voor het menselijk lichaam en de kosmologie. Dit boeiende boek is gebaseerd op diverse vaak moeilijk te achterhalen taoïstische geschriften en is daardoor zowel een uitstekende inleiding voor buitenstaanders als waardevol studiemateriaal voor wie al meer vertrouwd is met de leer.

Daarnaast is het boek essentieel voor wie iets meer van China wil weten. Het land is voor de westerse beschouwer niet goed te begrijpen zonder kennis van deze eeuwenoude levensbeschouwing. In alles wat er de afgelopen eeuw in dit machtige rijk is voorgevallen, zowel onder het maoïsme als tijdens de gigantische industrialisatie, heeft de Tao bewust of onbewust doorgewerkt. Tao is veel meer dan een godsdienst, het is een manier van kijken en een manier van in het leven staan. Een religie zonder gelovigen en zonder canonieke leerstellingen.

Paperback Omvang: 320 Blz. ISBN: 902907731x Verschenen: Maart 2006 uitg. Meulenhoff

Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.504 seconden