Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums (thema BLOEMEN, STRUIKEN, PLANTEN)

Lees meer
8 jaren 1 maand geleden #86555 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums
ja ik weet het, je had al eens laten doorschemeren dat je verrast wilde worden.

Dus mensen als jullie bij een thema boektitels weten, MAIL het me even. Niet hier melden want dan is het nog geen verrassing. :D

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

8 jaren 1 maand geleden #86558 door
Ik zal m'n best doen, als ik het thema weet.

Lees meer
8 jaren 1 maand geleden #86562 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums
Narziss en Goldmund

Herman Hesse

Het verhaal over de confrontatie van de intellectuele asceet Narziss en de artistieke gevoelsmens Goldmund speelt zich af in de Middeleeuwen. Narziss maakt Goldmund duidelijk dat hij niet geschikt is voor het leven in een klooster. Goldmund trekt de wijde wereld in, leidt een bewogen liefdesleven en wordt beeldhouwer. Het avontuur blijft hem echter lokken. Wanneer hij in hachelijke omstandigheden verzeild raakt, duikt Narziss op…

Recensie

Een van de bekendste werken van de Duits/Zwitserse auteur (1877-1962), die met name in de jaren '60 inspiratiebron was voor jongeren en die in 1946 de Nobelprijs ontving. Op het seminarie Mariabronn wordt in de late middeleeuwen de ascetische denker Narziss geconfronteerd met de zinnelijke gevoelsmens Goldmund. De confrontatie groeit uit tot een vriendschap voor het leven. Knap lopen avonturen over in diepzinnige gesprekken, en omgekeerd. Op meeslepende wijze vertelt de schrijver over de ontmoeting en lotgevallen van deze twee hoofdpersonen, die karakterologisch elkaars tegenpool zijn en aldus twee polen in het menselijk bewustzijn verbeelden. Kleine druk.

ISBN 9789023482741 | Hardcover | 288 pagina's | De Bezige Bij | januari 2013

Vertaald door Pé Hazewinkels

Lees meer
8 jaren 1 maand geleden #86563 door dettie
Citaat van de dag

Narcis

De Arabische betekenis van narcis is dienaar. In de Griekse Mythologie staat de bloem voor zelfzuchtigheid en ijdelheid.

In Oosterse landen is de narcis verbonden aan de droevige liefde; geliefden die van elkaar zijn gescheiden.

De gele narcis is liefde, trouw en geluk

Lees meer
8 jaren 1 maand geleden #86564 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums
Narcissus hè!

Die van vandaag: mensen kijken je aan of je gek bent als je een bloemetje plukt en in je mond steekt! Vooral die van de Oost-Indische kers vind ik lekker!

Lees meer
8 jaren 1 maand geleden #86565 door dettie
Ik heb nog nooit bloemen gegeten. Lijkt me best leuk om het eens uit te proberen.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.450 seconden