Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2018 Met een boek in de hand kom je door het ganse land (thema NEDERLANDSE PLAATSEN)

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85875 door dettie
Tilburg

Ik, J. Kessels

P.F. Thomése

Als je beste vriend doet alsof je nooit hebt bestaan... P.F. Thomése overkomt het. Hij raakt niet alleen zijn beste vriend kwijt, maar ook zijn favoriete personage, J. Kessels, met wie hij vele avonturen beleefde: van Tilburg tot Hamburg, van New Orleans tot aan de San Francisco Bay. Ontgoocheld neemt de auteur zich voor om nooit meer een letter aan hem te wijden. Zijn ex-beste vriend zelf dacht er dus anders over.

Jos Kessels, de ED-columnist uit Tilburg, wil zijn dagelijkse stukjes maken – 2100 tekens lang – en verder wil hij vooral met rust gelaten worden. Koffie, dat vindt ‘ie belangrijk ja, net als veel roken en flink wat halve liters bier, en de eeuwige bami natuurlijk die hij wekelijks met pakken tegelijk naar binnen schuift. Op het allerhoogste platform staat zijn dochter, waar hij in zijn columns af en toe over bericht, en - vooruit - ook af en toe wat beeldende kunst – niet ná 1900 graag, want van abstractie wil hij niets weten. En countrymuziek uiteraard, waar hij veel, zo niet álles van weet.

En toen verscheen in 2009 plots de roman J. Kessels: The Novel. Tot afgrijzen van het personage zelf. Thomése deed er drie jaar later nog een schepje bovenop door Het Bamischandaal uit te brengen, waarin Kessels wederom de hoofdrol vertolkte. En het ging van kwaad tot erger (aldus de echte Kessels) toen er door de uitgeverij een heuse fandag werd georganiseerd, in Amsterdam nota bene, incluis bami en merchandising als petjes, posters, T-shirts, bierviltjes en asbakken (dat laatste vond hij dan nog enigszins te pruimen). En weer later kwam er warempel ook nog eens een film uit, met de Mierlonaar Frank Lammers als de Tilburger Kessels, incluis een strak over de bierbuik gespannen Willem-II-shirtje. Allemaal om te kotsen, vond de echte Kessels. En dus: voorbij vriendschap.

Bron: ED www.ed.nl/cultuur/ik-j-kessels-een-definitief-goodbye~aad7bc5b/

'Een stem waarvan we er maar héél weinig in de Nederlandse literatuur vinden.' - Pieter Steinz over J. Kessels

ISBN 9789492928009 | Paperback | 200 pagina's | Uitgeverij Pluim | 1 maart 2018

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85876 door dettie
Citaat van de dag

Tilburg is een stad in de Nederlandse provincie Noord-Brabant en hoofdplaats van de gelijknamige gemeente Tilburg. De stad had op 1 januari 2017 213.801 inwoners. Het is qua inwonertal de zesde stad van Nederland.

Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Tilburg

Lees meer
8 jaren 3 maanden geleden #85877 door dettie

Marjo schreef : De stad van vandaag is prima, alleen heb ik niets met die schrijver.

:D Berdine had zondag deze titel nog gauw toegestuurd zodat er eens wat anders was dan het bekendere boek Moord op Marietje Kessels wat jij ook gelezen hebt.

Thomése ken ik niet als schrijver, in die zin dat ik nog nooit een boek van hem gelezen heb.

Dettie

8 jaren 3 maanden geleden #85879 door
Ik schijn Schaduwkind van hem gelezen te hebben, maar vraag me niet wat ik er van vond, want het is me niet bijgebleven.

Lees meer
8 jaren 2 maanden geleden #85885 door dettie
IJmuiden

De plectrumfabriek

Vincent van Warmendam

Omdat de vader een baan krijgt als toneelmeester in de Rex, een theater annex bioscoop, verhuist het gezin naar een stadje aan de kust. Voor Wessel, de jongste zoon, verandert er meer dan alleen het decor. Thuis glijdt de jongen met het vermogen onrust te mijden in de rol van bemiddelaar. Hij staat tussen de moeder voor wie het leven steeds vaker te veel is, de vader wiens ambitie groter is dan zijn werk toelaat en de eigenzinnige broers die zich van niets en niemand iets aantrekken. In het gezin raakt Wessel voorzichtig aan de liefde, leert hij om zich heen te kijken en sluit hij een wankele vriendschap met Stan, een gitaarheld in wording. Stan deelt met Wessel zijn gitaargeheimen maar toont hem ook een bittere kant waarin alleen talent niet voldoende is.

recensie

In dit debuut van de succesvolle musicus (elektrische gitaar in Hauser Orkater) en componist (Mexicaanse Hond; muziek bij films van broer Alex

van Warmerdam) en theaterman Vincent van Warmerdam (1956) verhuist een familie naar een stadje bij de kust (IJmuiden).

De vader is toneelmeester, een vakman in het maken van decors in het theater, annex de bioscoop Rex. De moeder is een tot overspannenheid neigende vrouw.

Te midden van zijn zussen en eigenzinnige broers groeit Wessel op. Hij krijgt nieuwe vrienden, waarbij het gitaarspelen richting aan de vriendschap geeft. Er zijn eerste amoureuze en sek.suele ervaringen. Wessel gaat naar school, gaat naar feesten, maar telkens is daar het theater (in neergang) waarboven de familie woont, dat onvergetelijk wordt opgeroepen.

Deze autobiografische ontwikkelingsroman, waarin een jongen naar de volwassenheid groeit, eindigt als monument voor een gestorven gitaarvriend. Veel van de voorbije wereld van eind jaren zestig, begin jaren zeventig, roept herkenning op en is met evocatieve kracht neergezet. Een sympathiek boek.

Jos Radstake

ISBN 978-90-445-3740-6 | Hardcover | 188 pagina's | Uitgeverij De Geus | september 2016

Citaat van de dag (toegevoegd, ik was het vergeten)

IJmuiden is een havenstad in de gemeente Velsen, in de Nederlandse provincie Noord-Holland. Het Noordzeekanaal is daar via de sluizen met de Noordzee verbonden. In de havenmond ligt het Forteiland, onderdeel van de Stelling van Amsterdam.

IJmuiden heeft vier havens, de Vissershaven (lettercode van de schepen IJM) en een visafslag, de haringhaven, de IJmondhaven en Seaport Marina IJmuiden, een haven voor de recreatievaart. IJmuiden is naar overslag gemeten een van de grootste zeehavens van Nederland. Alleen de havens van Rotterdam en Amsterdam zijn groter. IJmuiden is tevens de grootste vissershaven van Nederland. Vanuit de vissershaven van IJmuiden vaart ook een veerboot ofwel ferry op Newcastle.

Lees meer
8 jaren 2 maanden geleden #85886 door marjo
Het boek van vandaag: dat had ik niet achter Nataszsa Tardio gezocht!

Tijd voor maken pagina: 0.507 seconden