Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2006 - slavernij

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11947 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Dit lijkt me wel een boeiend boek. Maar 733 pagina's, pfff. :shock:
Laatst bewerkt doorberdine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11948 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja dat houdt mij ook tegen berdine.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11965 door dettie
De slavendanser

Paula Fox

New Orleans, 1840 Als Jessie op een avond een boodschap moet doen voor zijn moeder, wordt hij door onbekende mannen ontvoerd en aan boord gebracht van een slavenschip. Tijdens de lange bootreis naar Afrika vraagt hij zich bang en verbijsterd af waarom ze juist hem hebben meegenomen. Dat wordt duidelijk als in de Golf van Benin de slaven aanboord worden gebracht. Het blijkt dat Jessie voor hen moet fluitspelen. De slaven moeten op zijn muziek dansen zodat hun spieren niet verslappen tijdens de barre reis en ze hun marktwaarde niet verliezen.

Het leven aan boord is hard; honger en dorst en ziekte treffen de bemanning en ook Jessie wordt niet gespaard, maar het meest wordt hij gekweld door de onmenselijke behandeling van de slaven.

ISBN 9025109985 Ingenaaid, 126 pagina's Verschenen: mei 2006 Uitgeversmaatschappij Holland B.V. vanaf 12 jaar

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11966 door dettie
Citaat van de dag 14 november 2006

"Er is niets belangrijker in de wereld dan vrijheid."

Martin Luther King

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11980 door dettie
Bevrijdend licht

Lynn Austin

Veel mensen zouden zeggen dat het verkeerd van mij was om mijn vader te bedriegen en te profiteren van zijn vriendschap met leiders van de zuidelijke staten, om zo zijn vijanden te kunnen helpen. Ze zouden zeggen dat het verkeerd van me was om mijn verloofde Charles en zijn vader te misleiden omtrent mijn rol in de ontsnapping van de krijgsgevangenen uit de Libby gevangenis.

Maar zij die een oorlog hebben meegemaakt, zullen begrijpen hoe goed en fout, waarheid en leugens soms verward raken in de rook en de puinhoop van een conflict. Voor mij althans waren ze niet meer duidelijk onderscheiden. Maar één ding was me wél duidelijk: in Gods ogen was het verkeerd dat mijn vader mensen bezat als slaven.

In 1853 is slavernij algemeen aanvaard in het zuidelijke deel van de Verenigde Staten. Terwijl het noorden de slavernij al heeft afgeschaft, beschouwt men deze in het zuiden als een door God zelf ingestelde orde en dus bijbels verantwoord. Bovendien zijn de slaven onmisbaar voor de economie.

Caroline Fletcher groeit op in een rijke familie in Richmond, Virginia. Ook zij wordt dag en nacht omringd door slaven die haar verzorgen en bedienen. Als echter het zoontje van haar kamenierster verkocht wordt, worden haar ogen geopend voor de wreedheid en de onrechtvaardigheid waarmee de slaven behandeld worden. Wanneer zij enkele jaren doorbrengt bij familie in Philadelphia - in het noorden - komt ze in aanraking met het abolitionisme: de beweging die vecht voor afschaffing van de slavernij. Gaandeweg groeit bij haar de stellige overtuiging dat slavernij tegen de wil van God ingaat.

Maar daarmee staat Caroline in het zuiden alleen. De zuidelijke staten voelen zich in hun vrijheid aangetast door het voornemen van de president, Abraham Lincoln, om in de gehele Verenigde Staten de slavernij af te schaffen. Enkele staten maken zich los van de unie. Dat leidt onvermijdelijk tot een bloedige burgeroorlog, die in 1861 uitbreekt.

Terwijl haar verloofde en vrienden bereid zijn aan het front hun leven te geven voor de zaak van het zuiden, wordt Caroline verscheurd door tweestrijd. Ze wil trouw blijven aan het land waarvan ze houdt. Tegelijk weet ze dat alleen een overwinning van de noordelijke staten zal leiden tot afschaffing van de slavernij. Vóór alles wil ze doen wat God van haar verlangt. Dat brengt haar in een onmogelijke positie: die van verrader.

Oorspronkelijke titel: Candle in the Darkness Vertaler: Paul de Gier

ISBN 9029717424 Ingenaaid, 486 pagina's Verschenen: mei 2003 Voorhoeve

Lees meer
19 jaren 7 maanden geleden #11981 door dettie
Citaat van de dag 15 november 2006

"Ik heb een droom, dat er een dag zal komen dat op de rode heuvels van Georgia de zonen van voormalige slaven en de zonen van voormalige slavenhouders gezamenlijk aan de tafel van broederschap zullen aanschuiven."

Martin Luther King

Tijd voor maken pagina: 0.481 seconden