Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2006 - slavernij

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11764 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat is dus iets van de dertiger jaren inderdaad, dat het 'negerhut' heette. Toen het nog 'mocht'. En eigenlijk foutief vertaald!

Ik had in de bieb gekeken, en daar stond deze oude uitgave natuurlijk niet meer.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11767 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Susanna du Plessis

De nijd ten spijt

Hilde Neus-Van der Putten

Op de vraag wie de meest wrede plantagemeester in Suriname is kent vrijwel niemand het antwoord. Heel anders ligt het voor de meest beruchte slaveneigenares. Velen kennen de gruwelijke verhalen over deze vrouw. Susanna du Plessis, uit hun jeugd: de mishandelingen en moorden, het kind dat ze verdronk op weg naar haar plantage Nijd en Spijt.

Alida het meest bekende slachtoffer van Susanna wordt jaarlijks herdacht met de Miss Alida verkiezing in Suriname. Hilde Neus-van der Putten, geïntrigeerd door de verhalen over deze vrouw, besloot de waarheid over het leven en de wreedheden van du Plessis te achterhalen. Deze waarheidsgetrouwe schets von Susanna du Plessis en haar tijd is de eerste biografie over deze beruchte blanke vrouw uit de Surinaamse plantagegeschiedenis.

ISBN 9068325213 Ingenaaid, 181 pagina's Met illustraties Verschenen: juni 2003 KIT Publishers

Voor meer informatie over Susanna du Plessis, klik www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/DVN/l...ssis,%20Susanna%20du
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11768 door dettie
Citaat van de dag 2 november 2006

"Slavernij kan men overal aantreffen. Het is een onkruid dat in iedere grond groeit."

Edmund Burke Engels

politicus en filosoof (1729-1797)

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11774 door dettie

De bekende wereld

Edward P. Jones

De zwarte slaaf Augustus Townsend koopt zichzelf, zijn vrouw en zijn zoon vrij door kasten en tafels te maken. Augustus zweert nooit zelf eigenaar te worden van andermans leven. Jaren later begint zijn zoon Henry een eigen plantage met drieëndertig slaven, tot afschuw van zijn ouders. Maar zijn vroege dood lijkt samen te vallen met de afsluiting van een oude wereld en het begin van een nieuwe.

Als de onzekere weduwe van Henry de slaven niet in het gareel weet te houden, ontsnappen ze en proberen ze de hun bekende wereld te ontvluchten. Ook sommige blanken hebben moderne ideeën, al weten ze nog niet hoe ze ervoor kunnen uitkomen. Zoals de sheriff en zijn vrouw, die de jonge zwarte slavin Minerva opvoeden als hun dochter zonder dat iemand dat mag weten. Wanneer de duidelijke verhoudingen vervagen wordt de bekende wereld met haar gruwelijke systeem steeds minder vertrouwd en dreigt ze langzaam uiteen te vallen.

Ingenaaid, 401 pagina's

Verschenen: maart 2005

Em. Querido's Uitgeverij BV

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11775 door dettie
Citaat van de dag 3 november 2006

Ik ben liever een vrije pauper dan een rijke slaaf.

Martin Luther King

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11776 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Even bijbenen:

Bernadet schrijft:

En begonnen met het bekendste boek over slavernij (denk ik)

Ja dit was ook hét boek dat in mijn hoofd opkwam.

Susanna du Plessis

De nijd ten spijt

Hilde Neus-Van der Putten

Op de vraag wie de meest wrede plantagemeester in Suriname is kent vrijwel niemand het antwoord. Heel anders ligt het voor de meest beruchte slaveneigenares. Velen kennen de gruwelijke verhalen over deze vrouw. Susanna du Plessis, uit hun jeugd: de mishandelingen en moorden, het kind dat ze verdronk op weg naar haar plantage Nijd en Spijt.

Vreselijk verhaal. Ik heb de link geopend, daarin staat dat bijna niets bewezen is en dat het verhaal over het verdronken kind ook nog in ivm anderen opduikt. Als ik het goed begrijp dus wellicht legendevorming.

Neemt niet weg dat er ongetijfeld verschrikkelijke dingen gebeurd zijn, hetzij door haar hand, hetzij bij anderen.

Los daarvan: ik vermoed dat dit een aangrijpend boek is, het lezen waard. Las iemand het?

De bekende wereld

Edward P. Jones

Alweer een onbekend boek. Interessant maandthema!

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Tijd voor maken pagina: 0.411 seconden